Ammatillinen kasvu ja asiantuntijuus
Hotarinen, Olavi (2006)
Hotarinen, Olavi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-389
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kuvata nykyisistä ammattikorkeakouluista valmistuneiden insinöörien asiantuntijuutta sekä selvittää ammattikorkeakoulutuksen roolia asiantuntijuuden tukena ja asiantuntijan urakehityksessä. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella ammattikorkeakou- lutuksen merkitystä työelämän näkökulmasta. Asiantuntijuutta ja sen kehittymistä tarkasteltiin pääosin jo toteutuneen tutkimuksen teorian avulla. Teorialla haettiin ymmärrystä ammattikorkeakoulujen tavoitteelle tuottaa laaja-alaisia asiantuntijoita työelämän tarpeisiin. Haluttiin selvittää mitä asiantuntijuuteen kasvaminen vaatii niin opiskelijoilta kuin myös opettajilta. Työelämän vaikuttajille tehdyllä teemahaastattelulla haluttiin lisätä teoriatiedosta saatuja mieli- piteitä ja samalla haluttiin saada esille työnantajapuolen näkemys ammattikorkeakoulujen ny- kyisten tavoitteiden onnistumisesta. Koska väestön ikääntyminen on eräs tulevaisuuden suurim- mista haasteista, otettiin työssä jaksaminen erääksi tarkastelun pääkohteeksi. Teemahaastattelu osoitti, että ammattikorkeakoulutus antaa riittävänperustan asiantuntijuuden tukemiseen ja työelämässä vaadittavien valmiuksien kehittämiseen, mutta huomattavana puut- teena koettiin pakollisen työharjoittelun pituuden riittämättömyys. Koulutus, erilaiset vaihtuvat työtehtävät, oma asenne ja työyhteisön tuki nähtiin keskeisimpinä tekijöinä asiantuntijuuden ke- hittämisessä ja ylläpitämisessä. The purpose of the development project was both to describe the expertise of polytechnic engineering and declare what is the role of polytechnic education in supporting expertise and as part of experts career development. Moreover, I aimed to discuss the meaning of polytech- nic education for working life. The expertise and its development was regarded by means of theory already prepared study. By means of this theory wantednew understanding to the target of polytechnics to afford all-round specialistsdemanded in the working life. It aims to declare what it demands to grow up to the expertise by students and teachers. By means of thematic interview of specialist in working life wanted to know more information in addition to the theory knowledge. Furthermore wanted to know employers opinion, how are the present-daystargets succeed in polytechnics. Because the population comes older and older and this is one of the greatest problem in the future, was in the job standing one main point in this development project. The thematic interview proved, that a polytechnic education gives a good foundation for supporting expertise and competence and for preparing students for working life, but there were also defects. The involuntary practical training was too short at all. Support from the working community, different tasks and assignment, education and ones own attitude were the factors of primary importance in developing and maintaining expertise.