Hyvä työssäoppiminen - opas työssäoppijalle ja työpaikkaohjaajalle Kunnonpaikassa
Heikkinen, Marja (2006)
Heikkinen, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-520
Tiivistelmä
Kehittämishanke HYVÄ TYÖSSÄOPPIMIEN tehtiin auttamaan sekä työpaikkaohjaajienettä työssäoppimisjaksoille tulevien opiskelijoiden toimintaa Kunnonpaikassa. HYVÄ TYÖSSÄOPPIMINEN -oppaassa käsiteltiin työssäoppimista sekä opiskelijan että työpaikkaohjaajan näkökulmista. Oppaassa oli kolme erillistä osaa. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin työpaikkaohjaajan toimintaa. Tämän osan keskeisiä asioita olivat mm. suunnitelmallisuus, työhön perehdyttäminen ja ammattiosaamisen näytöt. Toisessa osassa käsiteltiin oppimista eri näkökulmista. Keskeisestä tässä osassa olivat työssäoppimisen konteksti, erilaiset oppimistyylit ja oppimisvaikeudet. Kolmannessa osassa aiheena oli oppiminen ja toimiminen työpaikalla opiskelijan näkökulmasta. Viimeisessä osassa myös annettiin käytännön vinkkejä opiskelijan työssäoppimiseen Kunnonpaikassa. Kehittämishankeraportissa kerrottiin hankkeen taustoista ja tavoitteista. Raportissa käsiteltiin oppaan tärkeimpiä aiheita lyhyesti ja ytimekkäästi, keskittyen lähinnä oppimiseen työssä ja työpaikalla. HYVÄ TYÖSSÄOPPIMINEN -opas oli raportin liitteenä. Pohdinta osassa mietittiin työn mahdollisia vaikutuksia Kunnonpaikan Hyvinvointiprosessin toimintaan. Nähtäväksi jäi oliko oppaalla myönteisiä vaikutuksia työssä- ja työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen sekä opiskelijoille että työntekijöillekin. Opas todennäköisesti ja toivottavasti käytössä tarkentuu ja muuttuu uusien vaihtuvien tarpeiden mukaan. This development project has been aimed at helping Spa Hotel Kunnonpaikka in its activities on the job assigned tutoring, as well as helping apprenticeships. Chapter `Proper Learning On The Job' deals with learning at work, both from theviewpoints of the tutor and the student. There are three quite distinct parts in this Handbook. First chapter discusses tutor's performance. There the essential parts are methodical approach, work orientation and presentation of profiency. Chapter Two deals with learning from different angles. There the main issues are contex of learning on the job, different styles of learning and learning difficulties. In the third part the incentive is learning and acting on the job, from the viewpoint of the student. Also, there are given some practical advices for the student at learning on the job at Spa Hotel Kunnonpaikka. This Development Project Report narrates the background and targets of the project. The most important issues are discussed curtly, concentrating mostly at learning when working and on the job. The actual Handbook is supplementary to the report. The Speculation section contemplates this project's possible effects on the Welfare Process and its functional chain at Spa Hotel Kunnonpaikka. Underlaying there remains a hope that this Handbook would have positive impact both on students and employees alike when it comes to learning at work and on the job, as well as giving fresh ideas for students andother labourers dealing with these issues. Most likely the Handbook will be supplemented and sharpened when in use, according to new and changing needs.