Aikuisopiskelijan motivaation tukeminen maalausalan koulutuksessa
Hentinen, Erja (2008-06-09)
Hentinen, Erja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219130186-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219130186-3
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli hahmottaa tapoja, joilla maalausalan aikuisopiskelijan motivaatiota voisi ylläpitää ja kehittää. Aihetta lähestyttiin sekä käytännön että teorian kannalta. Käytännön osuus työssä koostui maalausalan aikuisopiskelijoiden haastatteluista ja niiden perusteilla tehdyistä havainnoista ja päätelmistä. Teoria-osuus käsitteli itsemääräämisteorian kautta ulkoisen motivaation muodostumista ja sisäisen motivaation ylläpitämistä, kehittymistä tai tuhoutumista. Andragogiikan teoria määritteli keskeisiä piirteitä aikuisten oppimiselle. Haastattelut syvensivät ymmärrystä motivaation tukemisesta ja tarjosivat käytännön keinoja. Aikuisopiskelijoiden motiivit opiskeluun koostuivat ulkoisista ja sisäisistä toiminnan syistä ja heidän kykynsä säädellä motivaatiota osoittautui vahvaksi. Motivaation näkökulmasta opetuksen järjestämisessä opiskelijoille tärkeää oli opetuksen käytännönläheisyys ja asioiden hyödynnettävyys omassa elämässä. Opettajan rooli nähtiin merkityksellisenä. Opettajan rooliin liitettiin toivottavina ominaisuuksina innostuneisuus, välittäminen ja auttaminen. Opettajan käyttäytymisellä koettiin olevan motivaatioon suuri merkitys.