Opettajuuteni ja sen muuttuminen
Volanen, Virva. (2008-06-06)
Volanen, Virva.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-06
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232973838-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232973838-8
Tiivistelmä
Olen kuvannut kasvamistani ihmisenä ja opettajana reflektion avulla. Millainen olen ihmisenä? Mitä ajattelen opettamisesta ja opettajuudesta? Millaisten vaiheiden kautta olen kypsynyt opettajuuteeni? Millainen olen opettajana? Pedagoginen ideologiani? Työvälineenä reflektio on ensiarvoisen tärkeä oman opettajuuden tutkimisessa ja tarkastelussa. Sen vuoksi reflektion tarkastelu muodostaa keskeisen osan työni sisällöstä. Reflektion eri tasot ja lajit selvitetään yhdessä menetelmän sovellusten ja käyttötilanteiden kanssa. Reflektion merkitys oppimisessa korostuu humanistiseen ihmiskäsitykseen perustuvassa konstruktivistisessa paradigmassa. Konstruktivismin perusajatuksia ovat: 1) Uutta tietoa omaksutaan käyttämällä aiemmin opittua. 2) Oppiminen on oppijan oman toiminnan tulosta. 3) Toiminnan tavoitteet ja oppijan toiminta säätelevät oppimista. 4) Ymmärtäminen on oppimisen kannalta keskeistä. 5) Monet asiat ovat tulkinnanvaraisia. 6) Opitun siirtäminen uusiin tilanteisiin riippuu tietojen ja taitojen kytkeytymisestä toisiinsa. 7) Sosiaalinen vuorovaikutus on oppimisessa hyvin tärkeää. 8) Tavoitteellista oppimista voi oppia. 9) Oppimisen arvioinnin tulee olla monipuolista. 10) Opetussuunnitelmien tulee olla joustavia ja oppijoiden valmiudet sekä tiedon suhteellisuuden ja muuttuvuuden huomioon ottavia. Opettajuuteni perustuu konstruktivistiseen paradigmaan. Siihen ja aikaisempiin kokemuksiini - sekä oppijana että opettajana - nojautuen olen jäsentänyt käyttöteoriani opettajana ja pyrkinyt hahmottamaan, mitä se omalla kohdallani tarkoittaa käytännön opetustyössä.