Teknistä viestintää ammattikorkeakouluissa - koulutuksen laajuuksista ja sisällöistä
Isohella, Suvi (2007)
Isohella, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-566
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa perehdyttiin teknisen viestinnän alan ammattikorkeakoulutukseen Suomessa ja Saksassa. Hankkeessa selvitettiin, minkä laajuista teknisen viestinnän alan koulutustarjonta oli, mitä teknisen viestinnän alan ammattikorkeakoulutus sisälsi, sekä millaisia taitoja ammattikorkeakoulujen teknisen viestinnän alan koulutusohjelmien kuvaukset ilmensivät. Hankkeessa esitettyihin kysymyksiin haettiin vastausta Suomen ja Saksan ammattikorkeakoulujen www-sivustojen sisällönanalyysin keinoin sekä Cargile Cookin (2002) teknisen viestinnän pedagogiikan teoreettista kehystä soveltaen. Kehystä verrattiin saksalaisen Karlsruhen ammattikorkeakoulun (Hochschule Karlsruhe -Technik und Wirtschaft) Technische Redaktion - koulutusohjelman yhdeksän moduulin ja 19 opintojakson kuvauksiin. Suomen ja Saksan ammattikorkeakoulujen teknisen viestinnän alan koulutustarjonnan laajuuteen ja sisältöihin perehtyminen osoitti, että tarkastelun kohteina olleissa ammattikorkeakouluissa teknistä viestintää opetettiin erilaajuisina kokonaisuuksina, yksittäisistä kursseista kokonaisiin tutkintoihin. Saksassa teknistä viestintää tarjottiin laajoina, tutkintoon johtavina koulutusohjelmina. Teknisen viestinnän alaan kuuluvat opintojaksot voivat sisältyä erityyppisiin tutkintoihin. Suomen ammattikorkeakouluissa teknisestä viestinnästä tarjottiin yksittäisiä opintojaksoja lähinnä tekniikan ja liikenteen alan koulutusohjelmissa. Moduuli- ja opintojaksokuvaukset paljastivat, että Cargile Cookin (2002) pedagoginen kehys painottui teknologisen tason taitoihin, joita myös ilmeni yksistään joissakin kuvauksissa. Useimmista kuvauksista oli löydettävissä useita eri taitoalueita ilmentäviä tekstejä, joten kuvauksissa oli paljon päällekkäisyyttä. Yksikään kuvaus ei ilmentänyt eettisen tason taitoja. The development project examined the technical communication education at polytechnics in Finland and in Germany. The extent and the content of education were examined through an analysis of the participating polytechnics' curricula. The theoretical frame for technical communication pedagogy by Cargile Cook (2002) was applied to examine the literacies of technical communication courses at Hs Karlsruhe - University of Applied Sciences. The study showed that the extent of technical communication education at the polytechnics varied from individual courses to extensive degree programs. In Germany there were extensive degree programs of technical communication in different fields. In Finland there were individual technical communication courses that belonged mostly to various degree programsin engineering and technology. The study of the literacies of technical communication courses at Hs Karlsruhe - University of Applied Sciences showed that the competencies of technological literacy were emphasized. Technological literacy was an integral component of the technical communicationinstruction. Most of the courses contained competencies of many literacies, none of the literacies were taught in isolation. However, the competencies of ethical literacy were not found.