Hotelli- ja ravintola-alan ammatillisen koulutuksen ja työelämänvastaavuus opiskelijoiden arvioimana
Pekkala, Ilmari (2006)
Pekkala, Ilmari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-156
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni käsittelee hotelli- ja ravintola-alan opetuksen ja työelämän todellisuuden välistä suhdetta. Käsittelen aihetta hankkimani teoreettisen taustatiedon ja Riihimäen ammatillisessa oppilaitoksessa alan opiskelijoille tekemäni haastattelututkimuksen, sekä oman työkokemukseni pohjalta. Kehittämishankkeen taustana on hotelli- ja ravintola-alan työntekijöiden suuri vaihtuvuus jatyönkuvissa tapahtuneet muutokset. Tarkastelen näitä asioita historiallista kehystä vastaan: mitkä lähihistorian tapahtumat ovat vaikuttaneet alaan ja miten. Kehittämishankkeen päämääränä on selvittää vastaavatko alan opetuskäytännöt ja työelämän vaatimukset toisiaan. Jos vastaavuudessa löytyy puutteita, esitän oman käsitykseni siitä miten alan opetusta tai työelämää pitäisi kehittää jotta alan koulutus voisi entistä paremmin tuottaa alalle sopivaa ja sillä pysyvää työvoimaa. The subject of my development project is how well dothe hotel and restaurant branch teaching and practises in work life correlate to each other. In my project I use the theoretical background knowledge, the interview I made to the students of the Riihimäki Vocational Centre Hotel and Restaurant Studies Department, and also my own work experience. The background of my development project is the vast turnover of the personnel in this branch and the changes in the work descriptions. I observe these matters in light of the historic background: what events in the recent history have had effect on hotel and restaurant branch, and what kind of effects has they had. The goal of my development project is to find out if the teaching methods and the real life work correlate to each other. If there are any contradictions, I present my own opinion how the teaching or the work life should be development in order to help the education to produce workforce that would suit the requirements of the work better and that would stay longer in their line of work.