Kuusiokuntien sosiaalitoimen henkilöstön tietoteknisen osaamisen kehittäminen
Niiranen, Päivi (2008-05-28)
Niiranen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218629419-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218629419-5
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää Kuusiokuntien (Alavus, Kuortane, Lehtimäki, Töysä, Ähtäri) sosiaalitoimen henkilöstön tietoteknistä osaamista ja koulutustarvetta. Teoreettisena viitekehyksenä osaamiskartoituksessa oli kansallinen tietoyhteiskuntastrategia 2007 – 2015, Sosiaali- ja terveysministeriön Tietoyhteiskunnan hyödyntämisstrategia, työssä tarvittavat kvalifikaatiot sekä osaamisen kartoittamiseen ja - johtamiseen liittyvät näkökulmat. Toimintaympäristössä ja toimintatavoissa tapahtuvat muutokset vaikuttavat sosiaalialalla toimivien työntekijöiden osaamisvaatimuksiin. Tämä lisää tarvetta henkilöstön tietoteknisen osaamisen tason selvittämiseen ja henkilöstön tietototeknisten käyttötaitojen- ja tiedonhallinnan parantamiseen koulutuksen avulla. Hallitsemalla riittävät perustaidot voidaan tietotekniikkaa hyödyntää ja omaksua uusia muuttuvia työtapoja. Keskeistä on tiedon lisääntyessä myös tiedonhankintataitojen osaaminen. Henkilöstön tietotekninen osaamiskartoitus toteutettiin kyselytutkimuksena käyttäen sekä sähköpostikyselyä että perinteistä lomakekyselyä. Kyselylomakkeita lähettiin kuntiin yhteensä 488, joihin vastasi 333 työntekijää, vastausprosentin ollessa 68 %. Selvityksessä pyrittiin saamaan käsitys siitä, kuinka hyvin henkilöstö hallitsee ja osaa käyttää tietotekniikkaa, sekä miten se ymmärtää tietoteknologian hyödyntämisen mahdollisuudet työssään. Tavoitteena oli selvittää millainen tietotekniikkaosaamisen taso henkilöstöllä on, mihin tietoteknisiin taitoihin kaivataan koulutusta ja mitä tietotekniikkaan liittyviä kehittämistarpeita henkilöstöllä on. Tulokset osoittivat, että tietokoneen käyttö työvälineenä nähdään tärkeäksi. Tietotekniikan käyttö työssä keskittyy kuitenkin pääasiassa toimisto- ja hallintotehtäviä tekeville sekä sosiaalityöntekijöille, jotka myös arvioivat oman tietoteknisen osaamisensa parhaimmaksi. Tietotekniikkaa on jo enenevässä määrin otettu käyttöön vanhustyössä ja eritoten kotipalvelussa. Päivähoito ja erityisesti perhepäivähoitajat käyttävät vähiten tietotekniikkaa. Tietokoneen käyttötarve työtehtävissä vaikuttaa myös työnantajan kustantamaan täydennyskoulutukseen. Halukkuutta osallistua järjestettyihin koulutuksiin on, ja omaehtoinen kouluttautuminen vapaa-ajalla on luettavissa tuloksista. Henkilötietojen käsittelyn ja tietoturvan osalta oli havaittavissa puutteita. Osaamiskartoitus on johtanut seudulliseen koulutussuunnitelman laatimiseen ja henkilöstön koulutuksiin