Yhteistyössä on voimaa! : kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta ammattiopisto, ammattikorkeakoulu ja yliopisto-opiskelijoiden yhteisellä opintojaksolla
Korhonen, Jenni (2008-05-07)
Korhonen, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210846478-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210846478-1
Tiivistelmä
Heterogeenisilla ryhmillä voidaan tarkoittaa laajasti ottaen mitä tahansa ryhmää, missä joukko koostuu jonkin ominaisuuden suhteen toisistaan poikkeavista yksilöistä, kuten integroitu kouluopetus tai eri maista tulevien maahanmuuttajaopiskelijoiden opetus. Tutkimusten mukaan selvää yksimielisyyttä ei ole siitä, onko oppiminen tehokkaampaa heterogeenisissä vai sittenkin homogeenisissä, tiedoiltaan ja taidoiltaan yhdenmukaisista oppijoista koostuvissa ryhmissä. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia ryhmätyöskentelystä heterogeenisissa ryhmissä, jotka koostuivat yliopisto, ammattikorkeakouluja toisen asteen opiskelijoiden muodostamista pienryhmistä yhteisellä Ongelmanratkaisu kasvisprosesseissa – opintojaksolla, RuokaFuturia –hankkeessa. Opiskelijoiden kokemuksia ryhmätyöskentelystä analysoitiin oppimispäiväkirjojen ja kurssipalautteen perusteella. Niiden perusteella opiskelijoiden kokemukset yhteisestä opintojaksosta olivat pääsääntöisesti positiivisia, ja he arvostivat työelämän kaltaista työskentelyä pienissä, useasta oppilaitoksesta peräisin olevien opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä. Opiskelijoiden ohella myös ryhmänohjaajat eri oppilaitoksista kokivat oppineensa toisiltaan. Opintojakson negatiivinen palaute koski erityisesti aikataulutusta ja opintojakson sovittamista yhteen muiden opintojen kanssa.