Kehittäjäkumppani oivallusten äärellä : case tutkimus pedagogin ammatillisesta kasvusta strategisen viestinnän kouluttajana
Juurinen, Anna-Liisa (2009-04-15)
Juurinen, Anna-Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-04-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246529813-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246529813-4
Tiivistelmä
Aluekehittäjän ja opettajan työssä ja tarvittavissa kyvykkyyksissä on paljon yhteisiä piirteitä, mutta myös paljon eroavaisuuksia. Ammatit eroavat toisistaan tavoitteiltaan, orientaatioltaan ja tarvittavan kokemusperäisen tiedon osalta. Tässä työssä vertaillaan pedagogin ja aluekehittäjän työssä tarvittavia kompetensseja, osaamisia ja työssä tarvittavaa hiljaista tietoa. Toisaalta tässä kehittämishankeraportissa kuvataan aluekehittäjän kasvua pedagogiksi erilaisiin oppijoihin, pedagogin työorientaatioon ja työssä tarvittavaan hiljaiseen tietoon liittyvien oivallusten kautta. Kolmanneksi raportissa pohditaan laajemmin henkilökohtaiseen kasvutarinaan ja teoriaan pohjautuen uuteen ammatilliseen opettajuuteen liittyviä ammatillisia ja yhteiskunnallisia haasteita. Yhteiskuntaan ollaan rakentamassa uutta opettajuutta, jossa opettajuudelle asetetut uudet sisällöt ja toimintatavat haastavat opetustyön ammattilaiset ja opettajankoulutuksen uudella tavalla. Opetustyö lähestyy yhteiskunnallisia kehittämistehtäviä toimintatavoiltaan, vaikka opetustyön keskeisimmät tavoitteet eivät ole muuttumassa.