Ohjaava koulutus : itseohjautuva aikuinen
Lempiäinen, Kristiina (2008-04-05)
Lempiäinen, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218623832-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218623832-5
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankeartikkelin aiheena on aikuisohjauksen teoria ja siihen liittyen ohjaava työvoimakoulutus: tavoitteena on tuoda esiin ohjaavan koulutuksen merkitystä aikana, jolloin painopiste on nopeaa työllistymistä tarjoavassa koulutuksessa. Koulutuspolitiikan ohella liikutaan myös kasvatustieteen alueella: jo jonkin aikaa jatkunut opettajuuden muutos kohti ohjaamista osoittautuu tässä artikkelissa tärkeäksi muutostekijäksi. Artikkeli päätyy tulokseen, jossa ohjaava opettajuus ja opintojen henkilökohtaistaminen aikuiskoulutuksessa tuottavat itseohjautuvuutta, ammatillisuutta (reflektiivisyys) ja syventävät ja synnyttävät mahdollista ammatillista minäkuvaa. Aihe on varsin ajankohtainen ammatillisessa aikuiskoulutuksessa, jossa opetuksen ja oppimisen paradigman muutos behavioristisesta konstruktivistiseen on ollut hitaasti meneillään. Opettajuus on muuttumassa ohjaamiseksi ja koko oppimisympäristö vuorovaikutteiseksi ja yhteisölliseksi. Opetusministeriö on myös asettanut johtoryhmän valmistelemaan ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistusta vuoteen 2010 mennessä: uudistuksen tavoitteeksi on määritelty aikuisväestön kannustaminen oman osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen työuran aikana. Ohjaavat koulutukset eivät enää saa rahoitusta eikä niitä nähdä taloudellisesti tuottavina koulutuksina. Oppimisen ohjaamisen ja opintojen henkilökohtaistamisen merkitys tulee myös näiden koulutuspolitiikan uusien linjausten myötä kasvamaan