Työelämän edustajien käsityksiä ammattiosaamisen näytöistä
Saalasti, Suvi (2006)
Saalasti, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-74
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-74
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä työelämän edustajilla on ammattiosaamisen näytöistä. Työssä käsitellään ammattiosaamisen näyttöjä yleisesti sekä työssäoppimista. Tulokset ja johtopäätökset ovat syntyneet aikaisempien tutkimusten tarkastelun avulla sekä kehittämishankkeen tekijän selvityksen perusteella. Ammattiosaamisen näytöt tulee jokaisen ammatillista peruskoulutusta tarjoavan tahon ottaa käyttöönsä 1.8 2006 alkavissa koulutuksissa. Opiskelijan suorittama näyttö on koulutuksen järjestäjän ja työelämän edustajan yhdessä suunnittelema, toteuttama ja arvioima työtehtävä tai -prosessi. Ammattiosaamisen näytöt pyritään pääsääntöisesti toteuttamaan työssäoppimisen yhteydessä. Työelämän edustajien rooli tulee korostumaan onnistuneita näyttökäytänteitä luodessa. Selvityksen ja aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että käsitykset ammattiosaamisen näytöistä ovat varsin myönteisiä ja niiden mukaantulo ammatilliseen peruskoulutukseen on perusteltua. Vaikuttaa myös siltä, että ammattiosaamisen näytöille asetetut tavoitteet toteutuvat pääsääntöisesti työelämän edustajien käsitysten mukaan. The purpose of this survey was to find out what kind of assumptions employees' have concerning workmanship presentations. The Survey deals with presentations in general and onthe- job learning. Results and assumptions have been formed with earlier researches and briefing by the student of this survey. These workmanship presentations have to be in use at every education institute that offers second degree vocational education and the programs that starts 1st of August 2006.The task or process of the presentation will be arranged, carried out and estimated with together by the educational institute and employees' representative. All the presentations should be accomplished during the practical training if possible. Co-operation with working life will be emphasized in the near future. This and earlier researches were on approval that awareness of workmanship presentations are very agreeable and presentations during the training are relevant. It also seems that requirements of the presentations very common meet the need of working life representatives.