Sosisodynaamisen ohjauksen soveltaminen työelämän kehittämiseen
Väistö, Ritva (2007-05-15)
Väistö, Ritva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453437-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453437-0
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoitus on kuvata sosiodynaamisen ohjauksen soveltamista työyhteisön kehittämi-sessä. Kehittämistehtävä liittyy Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun hallinnoimaan Dynamo – sosio-dynaaminen ohjausmenetelmä työelämän kehittämiseen -hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on luoda sosiodynaamiseen ajatteluun perustuva menetelmäsovellus, joka tukee työntekijöiden työhyvinvointia. Hanke on saanut ESR- rahoitusta Itä-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosaston kautta. Hank-keen toimikausi on 1.10.2006 – 31.12.2007. Dynamo- hankkeen alussa toteutettiin neljän päivän koulutus hankkeessa mukana olevien Kiteen ja Ou-tokummun sosiaali- ja terveystoimen henkilöstölle. Koulutukseen osallistui 12 työntekijää. Heidän on tarkoitus toimia koulutuksen jälkeen tiimivalmentajina omissa työyksiköissään. Koulutuspäivät rakennet-tiin soveltaen sosiodynaamista ajattelua. Kehittämistehtävässä kuvataan koulutuspäivien tavoitteet, sisältö ja arviointi. Sosiodynaamisen ohjauk-sen keskeiset teemat, joita ovat dialogisuus, elämänkenttä, aikaisempien kokemusten arvostava hyödyn-täminen, tavoitteiden asettaminen, omien vahvuuksien ja voimavarojen löytäminen sisällytettiin luentoi-hin ja tehtyihin harjoitteisiin. Tehtävässä kuvataan näiden käsitteiden soveltamista koulutuspäivinä. Li-säksi kuvataan osallistujien arviointia koulutuksen toteuttamisesta ja onnistumisesta. Sosiodynaamisen ajattelun muokkaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden ajattelun taustaksi on ollut mielenkiintoinen ja vaativa prosessi. Koulutuksen aikana on ravisteltu työntekijöiden ajattelua, tuotettu uusia näkökulmia ajattelun pohjaksi ja sitoutettu tiimivalmentajia työskentelemään sosiodynaa-misen ajattelun mukaisesti. Dynamo – hankkeessa toteutettu koulutus on tuottanut tietoa uudenlaisesta ajattelumallista ja sen soveltamisesta työyhteisöjen kehittämiseen. Hankkeessa sovellettava ja testattava sosiodynaaminen ajattelu ja siitä syntyvä kehittämistyön malli on jatkossa sovellettavissa myös muihin kuin sosiaali- ja terveysalan organisaatioihin.