Arvioinnin merkitys oppimistaidoissa
Forssander, Kimmo; Tuominen, Jan (2006)
Forssander, Kimmo
Tuominen, Jan
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-110
Tiivistelmä
Kehittämistehtävämme käsittelee arvioinnin merkitystä opiskelijoiden oppimistaitojen kehityksessä. Halusimme selvittää ensinnäkin, miten arviointi vaikuttaa opiskelijoiden oppimismotivaatioon ja miten arvioinnin avulla voitaisiin lisätä oppimishalukkuutta ja kehittää oppimistaitoja. Työssämme esille tulleita tuloksia käytämme kehittääksemme oppilaitoksessamme, Huittisten Ammatti- ja yrittäjäopistossa opiskelijoiden oppimistaitoja. Puutteellisista oppimistaidoista johtuviksi ongelmiksi ovat nousseet muun muassa huono opiskelumenestys, motivaation puute, välinpitämättömyys opiskelua kohtaan ja pitkittynyt opiskeluaika. Toivomme löytävämme työstä ratkaisun näihin ongelmiin. Kehittämistehtävän henkilökohtaisena tavoitteena pyrimme kumpikin kehittymään arvioijina ja saavuttamaan asiantuntemusta arvioinnista, jolla opiskelijan oppimistaidot kehittyvät. Tutustuimme työssämme oppimistaidon käsitteeseen. Oppimistaidolla tarkoitetaan muun muassa oppijan oman oppimistyylin tiedostamista, oppimistilanteeseen sopivan oppimisstrategian tietoista valintaa ja oppijan metakognitiivisten taitojen itsenäistä kehittämistä. Oppimistaitoon liittyy läheisenä käsitteenä myös opiskelutaidon käsite. Opiskelutaito on suppeampi ja mekaanisempi, lähinnä konkreettisiin taitoihin liittyvä käsite. Opiskelija tarvitsee menestyäkseen opinnoissaan kumpiakin taitoja. Arvioinnilla voidaan kannustaa ja tukea opiskelijaa ja antaa hänelle työkaluja parempaan oppimismenestykseen esimerkiksi itsearvioinnin kautta. Eri arviointitapoja tulisi hyödyntää laajasti ja arvioinnin tulisi ulottua koko oppimisprosessin ajalle. Toisen asteen oppilaitoksessa pitäisi pyrkiä erityisesti autenttisiin arviointitapoihin. Oppilaitoksemme opettajien arviointitapojen monipuolistaminen ja yhtenäisen arviointikulttuurin kehittäminen ovat tapoja, joilla opiskelijoiden oppimistaitoja voidaan parantaa. Oppimistaitojen kehittämiseksi toteutamme niihin liittyvän kurssin, joka omalta osaltaan kehittää opiskelijoiden oppimistaitoja. Our work handels the meaning of evaluation in improvement of students learning skills. At first we wanted to find out how the evaluation affects to learning skills of the students and how we could improve students willingness to learn and skills to learn. The results we did find out during our work are going to be used to develop students learning skills in Huittinen Business and vocational college. Because the lack of learning skills students don't achieve as good degrees as they could, they lack motivation, negligence towards studying occures and graduation times are prolonged. We hope to find the solution to these problems from our results. Our personal goal is to improve ourselves as evaluators and to achieve evaluation expertise trough which the learning skills of our students improve. We studied the concept of learning skills in our work. Learning skills include ie. becoming concious of persons own methods of learning, conscious selecting of suitable learning strategy and independent developing of metacognitive skills. Closely connected to learning skills is also a concept of study skills. Study skills as concept is more narrow and mechanistic, mostly connected to concrete skills. To be able to succeed in his studies, student needs both of these skills. With evaluation we can encourage and support hin and also give him better tools to achieve better studying results through for example self-evaluation. Different evaluation methods should be used extensively and evaluation should cover whole studying process. Authentic evaluation methods should be used specially in vocational schools. Different ways to improve students learning skills are ie. diversification of teachers evaluation methods and creating standards of evaluation culture to our school. To improve learning skills we have decided to carry out learning skills course, which has contributory influence on improving learning skills of our students.