5E - menetelmän käyttö opetuksen suunnittelussa ja opetuksessa : case hotelli- ja kokouspalvelut
Tarvainen, Sari (2008-10-07)
Tarvainen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234264498-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234264498-2
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli löytää suunnitelma-malli konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaiseen opettamiseen. 5E-menetelmän todettiin olevan vaiheistettu malli, joka pohjautuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. 5E-menetelmää oli käytetty aiemmin luonnontieteiden, historian ja kemian opetuksessa. Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen tehtävänä oli paneutua tarkemmin konstruktivistiseen ihmis-, tiedon- ja oppimiskäsitykseen. Hankkeen ensimmäinen vaihe paneutuu tarkemmin mainittuihin käsityksiin. Seuraavan vaiheen tavoitteena oli ymmärtää 5E-menetelmän sisältö laajemmin, jotta menetelmää voitaisiin soveltaa käytännön opetuksen suunnitteluun ja opetukseen. Opetuksen suunnittelemisessa menetelmää tulee soveltaa käsitteillä oleviin, opittaviin asioihin. Hankkeen toinen vaihe kertoo enemmän itse menetelmästä. Tutkimusvaiheen työ toteutettiin Savon ammatti- ja aikuisopistolla, Hotelli- ja kokouspalveluiden opetuksessa. Etukäteen tiedossa oleviin opintoviikkoihin tuli miettiä sisällöt, jotta ne muodostaisivat opetuskokonaisuuden kullekin viikolle. Varsinaisten oppituntien sisällä pyrittiin käyttämään vaihtelevia, sekä yksilö-, että yhteistoiminnallisia, menetelmiä tiedon tutkimisessa, selittämisvaiheessa ja soveltamisessa. Raportointi- ja arviointivaiheessa nousivat opiskelijoiden omat kokemukset oppimisesta vahvasti esiin. Hankkeessa esitellään opiskelijoiden oppimista heidän omien oppimispäiväkirjojensa pohjalta. Menetelmän käyttö opetuksen suunnittelussa ja opetuksessa vaatii etukäteistyötä. Tulee miettiä tarkoin kunkin opetettavan aihealueen tavoitteet ja sisällöt ennen menetelmän käyttöä. Mietinnän jälkeen menetelmän vaiheet ovat sijoitettavissa opetukseen. Menetelmä lisäsi suunnitelmallisuutta ja toi esiin konstruktivistista oppimiskäsitystä käytännön tekemisinä. Tämän soveltamisen avulla otettiin yksi askel pois tiedonsiirtomallista. Jatkotutkimuksen aiheeksi nousi 5E – menetelmästä kehitetyn 7E – menetelmän, kahden lisävaiheen, antama hyöty opetuksen toteuttamiseksi.