Coaching - tukea neuropsykiatrisissa erityisvaikeuksissa, Coaching-koulutuksen koulutuskokonaisuuden mallintaminen
Palomäki-Jägerroos, Tuula (2006)
Palomäki-Jägerroos, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-40
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-40
Tiivistelmä
Kehittämishanke koskee Savonia ammattikorkeakoulussa, terveysalan Kuopion yksikössä toteutuvaa Coaching-koulutuksen (ADHD ja muut neuropsykiatriset erityisvaikeudet) koulutuskokonaisuuden mallintamista. Koulutus on sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille suunnattua lisäkoulutusta ja se on laajuudeltaan 15 opintopistettä (op). Koulutus toteutetaan oppisopimuskoulutuksena (Savon oppisopimuskeskus), jossa koulutuksen tietopuoliset opinnot järjestää Savonia ammattikorkeakoulu, terveysalan Kuopion yksikkö. Coaching eli luotsaus on ennaltaehkäisevää, yksilön elämänhallintataitoja ja kuntoutumista tukevaa toimintaa. Coachingissa tavoitteena on vahvistaa neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia omaavien lasten, nuorten ja aikuisten arjenhallinnan valmiuksia, auttaa koulupolulla eteenpäin sekä tukea työelämään pääsyä ja siellä selviytymistä. Coach toimii erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden henkilökohtaisena ohjaajana sekä koordinaattorina palveluverkostossa. Coaching-koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena ja siihen kuuluu kaksitoista (12) lähiopetuspäivää sekä työssä oppimisesta kunkin opiskelijan työpaikalla.Koulutuksessa hyödynnetään virtuaalista oppimisympäristöä (Verkkosalkku), joka mahdollistaa opiskelun yksilöllisen ohjauksen sekä opiskelijoiden välisen kokemusten vaihdon ja vertaisarvioinnin. Coachiksi kasvaminen edellyttää vankkaa ihmissuhdealan osaamista sekä neuropsykiatrisiin erityisvaikeuksiin ja asiakkaiden ohjaamiseen liittyvää tietojen ja taitojen vahvistamista teoreettisella ja kokemuksellisella tasolla. Koulutuksessa hyödynnetään sosiaalipedagogisia toimintaperiaatteita, ekokulttuurista ja ratkaisukeskeistä lähestymistapaa. The development project concerns a construction of a model for coach-training (ADHD and other neuropsychiatric disorders) in Savonia University of Applied Sciences. The training is part of the further education and is directed for professionals working in the field of social welfare, health and education. The extent of the training is 15 credits (ects) and it is carried out as an apprenticeship contract (Savo's centre of apprenticeship contracts). The theoretical studies are organised by Savonia University of Applied Sciences, faculty of health sciences in Kuopio. Coaching is a preventive method that aims to support individuals in learning to manage their life. The focus is on reinforcing the readiness of children, youngsters and adults in overcoming the challenges of everyday life and supporting them forward on their school path as well as entering the working life and copingin it. The coach works as a personal trainer for individuals with special needsand as a coordinator in the service network. Coach-training is carried out as a multiple learning education. It includes 12 seminar days and learning at work in each student's own work place. In addition,the training benefits virtual learning environment (the net suitcase) that enables individual counselling throughout the studies, exchanging experiences amongthe students and using peer evaluation. To become a coach requires theoretical knowledge and practical experience in human relations. It is crucial in the coach-training to strengthen the knowledge and skills in neuropsychiatric disorders and counselling in both theoretical and practical level. The frame of reference in the training is in the social pedagogy and in the ecocultural and problem solving approaches.