Aika näyttää! : ammattiosaamisen näytöt ja inkluusio
Mölsä, Pekka (2007-12-14)
Mölsä, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202899285-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202899285-3
Tiivistelmä
Globaaliin markkinatalouteen liittyy kilpailu huippuosaajista. Ammattitaidosta ja käytännön osaajista on tullut kilpailuvaltti. Opiskelijat, jotka peruskoulussa menestyivät käytännön aineissa paremmin kuin teoriassa ovat nyt kysyttyä työvoimaa. Peruskoulussa erityistä tukea tarvinneet oppijat ovat huomanneet, että käytännön osaajista on pulaa. Kilpailuvalttinamme oleva ammattiosaamisen hiljainen tieto on vaarassa kadota maastamme työpaikkojen mukana. Nokiakin on ilmoittanut siirtävänsä tuotantoaan Kiinaan käytännön osaajien puutteessa. Ilman ammatillista koulutusta ei tarvittavaa ammattitaitoa synny. Koulutuksen haasteena onkin ammattiosaamisen siirtäminen uudelle ikäluokalle ja maamme kilpailukyvyn säilyminen. Työssäoppimisella ja ammattiosaamisen näytöillä varmistetaan ammattitaidon siirtyminen. Erityistä tukea vaativien oppijain inkluusio ja ammatillisen koulutuksen työkoulu-malli varmistaa kaikille tasapuoliset mahdollisuudet hankkia 2000-luvun huippuosaajan ammattitaito. Ammattiosaamisen näyttöjä ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjausta on kehitelty erillisresurssein rahoitetuissa pilottiprojekteissa. Ongelmina on ollut kuinka varmistetaan jatkossa erilaisten oppijain jatkuva tuki ja kaikkien opiskelijain tasapuolinen arviointi. Kuinka rakennetaan arviointiasteikko, jonka kaikki osapuolet hallitsevat? Miten arvioidaan ilman stigmaa? Kuinka ylläpidetään koulutuksen laatua? Ammatillisten erityisopettajien koulutusta ja työpaikkaohjaajien koulutusta on lisätty sekä ammattiosaamisen näytöt on otettu käyttöön arviointimenetelmänä. Järjestelmän vakiinnuttua resursseja inkluusion toteuttamiseen ja näyttöjen järjestämiseen ei kuitenkaan ole kaikkialla osoitettu työpaikoille ja oppilaitoksiin. Kuitenkin on voitu osoittaa, että ammatillinen erityisopetus on kannattavaa. Laadukas opetus ja tuki ehkäisee keskeyttämistä ja näkyy myös oppilaitoksen talouden kasvuna. Ammattiosaamisen näytöt antavat kaikille tasapuolisen mahdollisuuden näyttää oma ammattitaitonsa. Samalla ne merkitsevät koulutuksen laadun varmistusta. Laatu maksaa myös koulutuksessa. Ilman ammatillisen erityisopetuksen ja näyttöjen riittäviä resursseja suomalaisen ammattikoulutuksen on turha haaveilla paalupaikasta kilpailussa globaaleista huippuosaajista.