Kolme punaista tunnetta : Kuinka kuvata kolmea eri tunnetta käyttäen punaista väriä?
Suonperä, Elina (2010)
Suonperä, Elina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156486
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Suonperä, Elina 2010. Kolme punaista tunnetta. Kuinka kuvata kolmea eri tunnetta käyttäen punaista väriä?
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Kuvataiteen koulutusohjelma. Sivuja 26. Liitteet 1 – 3.
Opinnäytetyöni aiheena on punainen väri. Tutkimuskysymyksenä on, kuinka kuvata kolmea eri tunnetta käyttäen punaista väriä. Tutkittavaksi valitut tunnetilat ovat intohimo, yksinäisyys ja inho. Valitsin nämä tunnetilat, koska ne eroavat toisistaan ja tuovat enemmän haastetta ja mielenkiintoa tutkimukseen, sillä vain yksi niistä, intohimo, liitetään kulttuurimme värisymboliikan mukaan punaiseen väriin. Opinnäytetyössäni tavoitteena on kehittää omaa taiteellista ilmaisuani ja kehittyä värien käyttäjänä.
Teososa sisältää kolme maalausta. Teosten koko on 60 cm x 120 cm. Maalauspohjat ovat gessolla pohjustettua kovalevyä. Pääasiallinen materiaali teoksissa on akryylimaali ja päävärinä siis punainen ja sen eri sävyt. Käytin akryylimaalauksen lisäksi hyväkseni sekatekniikkaa: öljyvärejä, liimaa, gessoa, kahvinpuruja ja multaa. Maalaustapa teoksissa vaihteli, käytin voimakkaita siveltimenvetoja, erikokoisia väripintoja, valutustekniikkaa, värin murtamista, rinnastamista sekä sävyttämistä. Työt on tehty yksi kerrallaan, työskentelyn selkeyttämisen vuoksi. Keskityin työn alla olevan tunteen intensiiviseen kuvaamiseen. En halunnut eri tunnetilojen vaikuttavan toisiinsa.
Jotta maalaaminen olisi systemaattista ja toimisi tutkimusmenetelmänä, tein luonnoksia ja pohdin, mikä kullekin tunteelle on mielestäni ominaista ja miten sitä kuvaisin. Tämän jälkeen lähdin työstämään teoksia. Punaisen värin eri sävyjen ja rinnastusten ohessa tarkastelin punaiselle värille ominaista tunnepitoisuutta, sekä värin symboliikkaa yleisellä että henkilökohtaisella tasolla. Näille kolmelle tunteelle ominaisia piirteitä pyrin kuvamaan punaisen värin avulla, niin että pääosassa on tunnetila, värin sijaan. Maalausprosessiani ja pohdintojani peilasin väriä käsitteleviin tutkimuksiin sekä kuvataiteen, maalaustaiteen ja taidehistorian teoksiin.
Teosten keskinäisestä erilaisuudesta huolimatta, ne toimivat myös teossarjana niitä yhdistävän punaisuuden ja teeman vuoksi. Onnistuin mielestäni kuvaamaan eri tunnetilat. Punainen väri ei ole ristiriidassa tunnetilan, yksinäisyydenkään kanssa, vaan muovautuu ja taipuu kunkin tunteen mukaisesti, kussakin työssä eri tavoin. Tutkimuksen alussa oletin punaisen olevan monimuotoinen ja sisällöltään rikas väri, jonka avulla voidaan kuvata erilaisia asioita, tässä tutkimuksessa erilaisia tunteita. Tutkimuksen myötä punaisen värin monimuotoisuus tunnetilojen kuvastajana osoittautui todeksi.
Asiasanat: punainen, sekatekniikka, tunteet, inho, intohimo, yksinäisyys.
Suonperä, Elina 2010. Kolme punaista tunnetta. Kuinka kuvata kolmea eri tunnetta käyttäen punaista väriä?
Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Kuvataiteen koulutusohjelma. Sivuja 26. Liitteet 1 – 3.
Opinnäytetyöni aiheena on punainen väri. Tutkimuskysymyksenä on, kuinka kuvata kolmea eri tunnetta käyttäen punaista väriä. Tutkittavaksi valitut tunnetilat ovat intohimo, yksinäisyys ja inho. Valitsin nämä tunnetilat, koska ne eroavat toisistaan ja tuovat enemmän haastetta ja mielenkiintoa tutkimukseen, sillä vain yksi niistä, intohimo, liitetään kulttuurimme värisymboliikan mukaan punaiseen väriin. Opinnäytetyössäni tavoitteena on kehittää omaa taiteellista ilmaisuani ja kehittyä värien käyttäjänä.
Teososa sisältää kolme maalausta. Teosten koko on 60 cm x 120 cm. Maalauspohjat ovat gessolla pohjustettua kovalevyä. Pääasiallinen materiaali teoksissa on akryylimaali ja päävärinä siis punainen ja sen eri sävyt. Käytin akryylimaalauksen lisäksi hyväkseni sekatekniikkaa: öljyvärejä, liimaa, gessoa, kahvinpuruja ja multaa. Maalaustapa teoksissa vaihteli, käytin voimakkaita siveltimenvetoja, erikokoisia väripintoja, valutustekniikkaa, värin murtamista, rinnastamista sekä sävyttämistä. Työt on tehty yksi kerrallaan, työskentelyn selkeyttämisen vuoksi. Keskityin työn alla olevan tunteen intensiiviseen kuvaamiseen. En halunnut eri tunnetilojen vaikuttavan toisiinsa.
Jotta maalaaminen olisi systemaattista ja toimisi tutkimusmenetelmänä, tein luonnoksia ja pohdin, mikä kullekin tunteelle on mielestäni ominaista ja miten sitä kuvaisin. Tämän jälkeen lähdin työstämään teoksia. Punaisen värin eri sävyjen ja rinnastusten ohessa tarkastelin punaiselle värille ominaista tunnepitoisuutta, sekä värin symboliikkaa yleisellä että henkilökohtaisella tasolla. Näille kolmelle tunteelle ominaisia piirteitä pyrin kuvamaan punaisen värin avulla, niin että pääosassa on tunnetila, värin sijaan. Maalausprosessiani ja pohdintojani peilasin väriä käsitteleviin tutkimuksiin sekä kuvataiteen, maalaustaiteen ja taidehistorian teoksiin.
Teosten keskinäisestä erilaisuudesta huolimatta, ne toimivat myös teossarjana niitä yhdistävän punaisuuden ja teeman vuoksi. Onnistuin mielestäni kuvaamaan eri tunnetilat. Punainen väri ei ole ristiriidassa tunnetilan, yksinäisyydenkään kanssa, vaan muovautuu ja taipuu kunkin tunteen mukaisesti, kussakin työssä eri tavoin. Tutkimuksen alussa oletin punaisen olevan monimuotoinen ja sisällöltään rikas väri, jonka avulla voidaan kuvata erilaisia asioita, tässä tutkimuksessa erilaisia tunteita. Tutkimuksen myötä punaisen värin monimuotoisuus tunnetilojen kuvastajana osoittautui todeksi.
Asiasanat: punainen, sekatekniikka, tunteet, inho, intohimo, yksinäisyys.