Matematiikan hyödyntäminen Unity-peliohjelmoinnissa
Kaski, Pekka (2019)
Lataukset:
Kaski, Pekka
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda matematiikan käyttöä esille peliohjelmoinnissa käyttäen Unity-pelimoottoria. Työssä käydään läpi erilaisia matematiikan työkaluja, joita peliohjelmoija voi tarvita Unityssa, kun tavoitteena on koodata pelin pelattavuutta.
Työ on jaettu teoria- ja käytännöntestausosuuteen. Teoriaosiossa käydään läpi peliohjelmointia, jonka jälkeen siirrytään erilaisin matematiikan aiheisiin, kuten vektoriin, trigonometriaan, matriisiin ja kvaternioon. Testausosiossa testataan erilaisia matematiikan työkaluja Unityssa, joita käytiin läpi teoriaosioissa.
Työn aikana testattiin erilaisia tapoja hyödyntää matematiikkaa Unity projektissa. Haasteena oli teorian varmistaminen, mutta internetistä löydetyistä materiaaleista oli paljon apua.
Työ on jaettu teoria- ja käytännöntestausosuuteen. Teoriaosiossa käydään läpi peliohjelmointia, jonka jälkeen siirrytään erilaisin matematiikan aiheisiin, kuten vektoriin, trigonometriaan, matriisiin ja kvaternioon. Testausosiossa testataan erilaisia matematiikan työkaluja Unityssa, joita käytiin läpi teoriaosioissa.
Työn aikana testattiin erilaisia tapoja hyödyntää matematiikkaa Unity projektissa. Haasteena oli teorian varmistaminen, mutta internetistä löydetyistä materiaaleista oli paljon apua.