Rockin visuaalisuus. Rocktyylien rakentumista ja kirjoa 2000-luvulla
Salo, Kirsi (2006)
Salo, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-132
Tiivistelmä
Rockkulttuuria voidaan tarkastella osana kulttuurista kontekstia, nuorison alakulttuurina. Tämän opinnäytteen tavoitteena oli selvittää mistä elementeistä rockin visuaaliset tyylit rakentuvat 2000-luvulla ja ovatko tyylit enää jaettavissa kategorioihin. Selvitettävänä oli myös mistä asioista rockin visuaalisuudessa nykyään otetaan vaikutteita. Teoriaosuutta rakennettiin pohjautuen kirjallisiin lähteisiin sekä kuvamateriaalien ja rockpukeutumisen tarkkailuun. Empiirisen aineiston keruu toteutettiin analysoimalla Red Hot Chili Peppersien uusi musiikkivideo soveltaen Jakobsonin semioottista teoriaa sekä haastattelemalla kuutta iältään 20'24 -vuotiasta rockkulttuurin jäsentä rockelämäntapansa näkymisestä tyylissä. Lisäksi symboliikasta haastateltiin sähköpostitse tatuointitaiteilijaa. Tutkimus oli tyyliltään kvalitatiivinen ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tulokset osoittavat, että rocktyylit ovat sekoittuneet 2000-luvulla. Vain muutama selkeä rockpukeutumisen tyyli on enää nimettävissä. Loput menevät kategorian 'sekoittuneet rocktyylit' alle, lainaten elementtejä yli rocktyylien perinteisten genrerajojen. Vaikutteet tulevat pääosin rockin visuaalisesta historiasta. Rocktyylit ovat tällä hetkellä vahvasti muotia ja tämä on edesauttanut tyylien sekoittumista. Aidon rocktyylin määritteleminen on lähes mahdotonta: pelkät visuaaliset representaatiot eivät usein riitä. Rockkarisma on osa rockin visuaalisuutta, mutta lähes mahdoton määritellä. Sitäkutsutaan nimellä x-factor. Tästä huolimatta ei voida kieltää rockin visuaalisen ilmeen vaikutusta musiikkikokemuksen vahvistajana. Ulkoinen olemus on, etenkin bändeillä, aina myös visuaalinen kannanotto. Rock culture can be seen as asubculture of youth generation. The purpose of this study was to find out of which elements the visual styles of rock styles consist, where the influences come from and if rock styles in the 21st century can be divided into specified categories. The study wanted to show how and if an authentic rock style based on a lifestyle can be recognized. The theoretical part of this study was carried out by collecting information through written texts and picture materials and by studying the target group. The study method used in the empirical research was qualitative. A focused theme interview was made and one music video was analyzed by applying Jakobson's semiotic theory. Six young adults representing rock lifestyle, age between 20 and 24, were chosen and they were interviewed. Atattoo artist was interviewed about the symbolism in rock. The interviewees emphasized the relation of their dressing styles to their identity and lifestyle. Moreover, the study indicates that often 'authentic rock style' can be recognized, but usually visual representations are not enough to confirm this. The study also shows that a variety of rock styles have grown, in a sense of mixing up different styles and influences and thus making the categorizing more difficult. There are still some sub-cultural groupings, with unique and distinctive style, but visual influences often come from the past decades of the rock history, and styles are mixed up over the genre borders and updated. Rock charisma is a part of the visual output of the rock music, but it is also difficult to define and study. It is more than just surface and it can be called the X-factor. Visual output plays a big part in intensifying the effect of the music itself.