Luova vaatetusala
Kauppinen, Heta (2006)
Kauppinen, Heta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-95
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-95
Tiivistelmä
Luovuus voidaan nähdä kansallisena vahvuutena ja yhteiskunnan menestymisen mahdollisuutena. Se antaa edellytykset jo olemassa olevan tiedon uudenlaiseen yhdistelemiseen ja soveltamiseen sekä yhä uuden ja erilaisen tiedon luomiseen.Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luovuuden, luovan toiminnan sekä luovan toimialan kuvaaminen ja ymmärtäminen. Työn tehtävänä oli havainnollistaa luovuuden käsitettä erityisesti vaatetusalan näkökulmasta ja etsiä esimerkkejä alan luovasta toiminnasta. Lisäksi tarkoituksena oli ymmärtää luovuutta vaatetusyrityksen kilpailukeinona. Tutkimuksen aineisto oli laadullista ja se kerättiin valmiista kirjallisista lähteistä ja tutkimuksista. Tietoa saatiin myös tutustumalla Luovanfoorumin toimijahaastatteluin keräämään keskisuomalaista luovaa toimialaa käsittelevään tutkimusaineistoon. Vaatetusala kuuluu luovaan toimialaan. Alan osaaminen pohjautuu yksilölliseen luovuuteen, taitoihin ja lahjakkuuteen. Vaatetusalan luova työ edellyttää kykyä ilmaista itseään sekä ammattitaitoa tuottaa ideoista valmiita tuotteita. Luovuuteen tarvitaan sisäistä motivaatiota. Luovalla yrittäjällä tulee olla halua ja kykyä luoda uutta ja kehittyä toiminnassaan. Luovaa toimintaa ohjaamaan tarvitaan selkeitä tavoitteita. Tärkeää on myös määrätietoinen työskentely tavoitteiden saavuttamiseksi. Luova toiminta edellyttää kovaa työtä,jatkuvaa kehittymistä ja elinikäistä oppimista. Vaatetusalalla luova toiminta tulee ymmärtää laajasti. Luova vaatetusalan ammattilainen on monialainen osaaja, joka yhdistelee eri alojen osaamista ja oman luovuutensa ulottuvuuksia laajasti.Vaatetusalan luova toiminta perustuu tietoon, osaamiseen ja oman alan hallintaan, mutta menestymiseen tarvitaan myös muiden alojen hallintaa, kuten kaupallistaja teknistä osaamista. The goal of this Bachelor's Thesis was to understand and describe the creativity of clothing trade. Different factors of creativity, such like creative person, enterprise and society are taken into consideration. One of the goals was to discover, which factors have an effect on the success of the clothing trade and clothing entrepreneurship. The aim was also to find out examples from creativity, creative industry and creative economy of clothing trade. The method of this work is qualitative. The foundation of the Bachelor's Thesis was an earlier research and theories. Also interviews, which were made for the Creative Industries Development Project, were used in resolving what kind of creativity is used as entrepreneurs. Creativity is an ability to create meaningful new forms. Creativity is a possibility to success in the changing environment. There is a growing need for creative skills and attitudes in working life also in the clothing trade. Clothing trade is part of the creative industries. Creative industries mean the actions and professions based on individual creativity, skills and talent. There are many possibilities to use creativity in the clothing trade. A creative work of clothing trade needs an ability to express oneself and professional skills to develop creative ideas and finished products. In the clothing trade creativity can be understood in many ways. Artistic and technical creativity are needed in product development and product design, but also business and marketing skills are an important part of the entrepreneurship.