"Pikku-ilkeä Jukka vietiin vankilaan" : sadutusmenetelmän soveltuvuus dysfaattisille oppilaille
Kakkuri, Laura (2007-05-02)
Kakkuri, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197014507-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197014507-4
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sadutusmenetelmän soveltuvuutta dysfaattisille oppilaille. Halusin selvittää, millaisena Vygotskin lähikehityksen vyöhykkeen ohjausmallina sadutus voi toimia dysfaattiselle oppilaalle. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella sitä, miten sadutusmenetelmä kehittää dysfaattisen oppilaan tarinan kerrontaa. Tutkimus oli lähestymistavaltaan laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on käytetty etnografiaa. Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytin pääasiallisesti osallistuvaa havainnointia, jonka pohjalta kirjoitin sadutuspäiväkirjaa, saduttamista sekä teemahaastattelua, joka toimi kahden tutkimusluokanopettajan haastatteluiden kehyksenä. Muun tutkimukseen kuuluvan aineiston muodostivat oppilaiden kommentit saduttamisesta sekä tutkimusluokanopettajan tutkimustani varten oppilailta keräämät kirjoitelmat. Aineiston analysointia varten litteroin opettajan molemmat haastattelut, jonka jälkeen aloitin koko aineiston analysoinnin teemoittelemalla aineistoa alustavien tutkimuskysymysteni mukaan. Aineiston analysointivaihe osoitti kuitenkin alustavien tutkimuskysymysteni olevan muokkaamisen tarpeessa. Tutkimuskysymykset muotoutuivatkin lopulliseen muotoonsa tutkimusprosessin ja aineiston analysoinnin myötä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että dysfasia ja sen erityispiirteet tulevat esille sadutustuokioissa ja sadutetuissa tarinoissa. Sadutusmenetelmässä omien tarinoiden esille pääsy, toisten palaute ja kannustus tarjosivat kuitenkin hyviä eväitä oppilaiden itsetunnon kehitykselle. Lähikehityksen vyöhykkeen ohjausmallina sadutus voidaan nähdä aikuisen roolin vuoksi, jonka tärkeimmät toimintatavat ovat sadutettujen tarinoiden dokumentointi ja mielikuvituksen tukeminen esimerkiksi aihe-ehdotuksin. Dysfaattisten oppilaiden tarinoiden kerrontaa sadutus kehittää pääosin kirjoittamisen taidon poisjäämisen myötä, mikä mahdollistaa oppilaille sadutettuun tarinaan keskittymisen. Opinnäytetyössä saadut kokemukset saduttamisesta toivottavasti rohkaisevat sosiaalialan ihmisiä sadutusmenetelmän käyttöön erilaisten asiakasryhmien kanssa.