Laadunhallinta Kulttuurialan työosuuskunnassa
Malinen, Joonas; Puranen, Markus (2008-05-05)
Malinen, Joonas
Puranen, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214819624-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214819624-7
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia kuinka laadunhallinta tulisi toteuttaa kulttuurialan työosuuskunnassa. Työn toimeksiantajana toimi Kulttuurituotanto-osuuskunta Raymond. Työn tavoitteena oli laatia laatukäsikirjan runko laadunhallinnan kehittämiseen ja toteuttamiseen. Opinnäytteessä on pyritty huomioimaan kulttuurialan toimeksiantojen moninaisuus. Ehdotetut toimenpiteet ovat toteutettavissa niin, että luovuus eli yrityksen suurin voimavara ei niiden vuoksi rajoitu. Opinnäytetyön tutkimusotteeksi valittiin kehittämistutkimus. Opinnäyte koostuu opinnäyteraportti osioista, sekä laatukäsikirjan rungosta, joka on kohdeyritykselle luotu laadunhallinnan työväline. Opinnäytteen teoreettinen viitekehys koostuu laadunhallinnasta. Laadunhallinnan teorian painopisteinä työssä ovat asiakaslähtöisyys ja henkilöstön merkitys laadunhallinnassa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään laadunhallinnan mahdollisuuksia ja haasteita osuuskunnassa ja kulttuurialalla. Teoreettisen viitekehyksen pääotsikoita ovat asiakkuuksien ja henkilöstön vaikutus yrityksen laatuun, sekä laadunhallinta ja –kehittäminen. Opinnäytetyön tuloksen syntynyt laatukäsikirjarunko on laadittu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Laatukäsikirjarunko perustuu osittain jo aiemmin olemassa olleisiin toimintaohjeisiin, selkiyttäen aikaisempien toimintatapojen merkitystä laadunhallinnassa. Laatukäsikirja runkoon on avattu sen tärkeimmät otsikot. Laatukäsikirja täydentäminen jatkuu kohdeyrityksen toimesta kun laadunkehittämisprosessi saadaan kohdeyrityksessä alkuun.