Sirukorttimaksaminen : Yritysten kokemuksia sirukorttimaksupäätteiden käytöstä
Hiirula, Anne (2008-05-05)
Hiirula, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213603626-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213603626-8
Tiivistelmä
Euroopan talousyhteisön perustamisen jälkeen Euroopan rahoitusmarkkinat ovat yhdentyneet merkittävästi. EU:n komissio on asettanut tavoitteeksi muodostaa Euroopan talousalueelle maksuliikennettä koskevan kotimarkkinaalueen. SEPA on lyhenne sanoista Single Euro Payments Area, yhtenäinen euromaksualue. SEPA-vaatimusten myötä maksukorttien magneettijuovat poistuvat tulevaisuudessa ja kortin tiedot luetaan kortissa olevalta sirulta. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sirukorttimaksupäätteiden käyttöönottoa liikkeissä. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä seikat ovat vaikuttaneet päätökseen siirtyä sirukorttimaksupäätteisiin sekä mitä toimenpiteitä muutos on yrityksissä vaatinut. Tutkimuksessa kartoitetaan myös sirukorttimaksamisen sujuvuutta ja esiin nousseita ongelmia maksuliikenteessä ja tapahtumissa. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja sen empiirinen osuus koostui kuuden yrityksen teemahaastatteluista. Yrityksistä haastateltiin aina kahta henkilöä: esimiestä, joka oli ollut mukana järjestelmän käyttöönotossa sekä myyntihenkilöstöä. Yhdestä ketjuun kuuluvasta yrityksestä saatiin lisäksi sähköpostikyselyn avulla tietoa organisaation maksuliikenteestä vastaavalta henkilöltä. Tutkimuksessa ilmeni, että suurin osa yrityksistä oli siirtynyt käyttämään sirukorttimaksupäätteitä jonkin muun uudistuksen yhteydessä. Myös korttimaksamisen muuttuneet vastuusäännökset olivat kannustaneet uudistukseen. Maksupäätteiden käyttöönotto oli sujunut helposti ja nopeasti. Eniten hankaluuksia maksutilanteissa aiheutti uuden maksutavan opettelu sekä maksupäätteiden erilaisuus ja tässä johtuvat vaikeudet erityisesti toimintonäppäimien osalta. Pääsääntöisesti yritykset ovat olleet tyytyväisiä uudistukseen. Jatkotutkimuksia aiheesta voitaisiin tehdä esimerkiksi selvittämällä uudistusta vielä toteuttamattomien yritysten suunnitelmia siirtymisestä tai syitä uudistuksen lykkäämiselle. Aihetta voisi tutkia myös enemmän asiakkaiden kannalta ja kartoittaa tarkemmin heidän ajatuksiaan ja kokemuksiaan maksutavasta.