Asiakkaiden kokemuksia alkoholivieroitushoidosta
Hyvönen, Sini (2006)
Hyvönen, Sini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-352
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän päihdepalvelusäätiön alkoholivieroitusosaston asiakkaiden mielipidettä alkoholivieroitushoidon toteutumisesta osastolla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kyselyn aikana Jyväskylän päihdepalvelusäätiöllä alkoholivieroitusosastolla vieroitushoidossa olleet asiakkaat. Kyselyyn vastasiyhteensä 31 asiakasta, iältään 27'76 vuotiaita. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkittava aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kyselylomake koostui kuudesta taustatietoja kartoittavasta kysymyksestä, 31 monivalintakysymyksestä ja yhdestä avoimestakysymyksestä. Tutkimus aineiston ollessa kohtalaisen suuri, analysoitiin se SPSS- ja Excel-ohjelmilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat että vastanneet asiakkaista olivat melko tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Kaikkiin tutkimuskysymyksiin oli saatu yli puolet vastauksista kohtaanhyvin tai kiitettävästi toteutunut. Vastaajat olivat hoidossa tyytyväisiä osaston turvallisuuteen, yhteistyöhön työntekijöiden kanssa sekä hoitohenkilökunnan ammatillisuuteen. Tyytymättömyyttä ilmeni koskien ravitsemuksen ohjausta, yhteisöllisyyttä sekä lääkehoidon riittävyyttä. Tulosten avulla osaston työntekijöillä on mahdollisuus kehittää toimintaansa paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. The purpose of this work was to survey customers' opinions about how the plans for their alcohol withdrawal care came true. The research was carried out in the Jyväskylä Intoxicant Service Foundation's alcohol withdrawal ward. The target group was made up of customers of the Jyväskylä's intoxicant servicefoundation's alcohol withdrawal care. As many as 31 customers answered this questionnaire. Their ages varied from 27 to 76 years. The study was carried out as a quantitative survey, and the data collection method used was a questionnaire. The Questionnaire included six questions concerning background information, 31 structured questions and one open question. The data collected was analysed with the Excel and SPSS software programmes. The results proved that the respondents were quite satisfied with the care theyhad received. The defendants were especially satisfied with safety at the ward, cooperation with the personnel, and the professional skills of the personnel. Dissatisfaction occurred concerning the nutrition guidance given, community support, and the sufficiency of the medication. With the help of these results, the personnel can develop their work to meet their customers' needs better.