Opiskelijaohjaus perioperatiivisessa hoitotyössä opiskelijoiden kokemana
Kanninen, Minna; Tarvainen, Venla (2007)
Kanninen, Minna
Tarvainen, Venla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-443
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oliselvittää Keski-Suomen keskussairaalan leikkausosastojen opiskelijoiden tyytyväisyyttä saamaansa ohjaukseen. Syksyn 2005 aikana ohjatussa harjoittelussa olleet opiskelijat vastasivat opiskelijapalautekaavakkeeseen, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Palautekaavakkeessa kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä työyksikön opetuksellisista lähtökohdista, työilmapiiristä sekä opiskelijan ja ohjaajan välisestä ohjaussuhteesta. Tulosten perusteella saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin, mitkä olivat: mitkä tekijät vahvistavat opiskelijaohjausta, ja mitkä tekijät heikentävät opiskelijaohjausta. Tutkimus on määrällinen eli kvantitatiivinen. Tutkimuksessa käytetty otos oli 36 palautekaavaketta. Strukturoitujen kysymysten vastaukset syötettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmaan, jonka avulla laskettiin frekvenssit ja keskiarvot. Tässä tutkimuksessa avoimet kysymykset tukivat strukturoiduista kysymyksistä saatuja tuloksia. Kesän ja syksyn 2006 aikana kerättiin tutkimuksessa käytetty kirjallinen materiaali ja aloitettiin teoriaosuuden kirjoittaminen. Tutkimuskysymysten ratkettua syntyivät johtopäätökset ja pohdinta. Jatkotutkimusehdotukset nousivat esiin tutkimusprosessin loppupuolella. Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen perioperatiivisen hoitotyön harjoittelussa leikkausosastoilla. Kyselyyn osallistuneet opiskelijatkokivat työyksikön opetukselliset lähtökohdat valtaosin hyviksi ja työyksikön hyväksi oppimisympäristöksi. Opiskelijaohjausta heikentäviksi tekijöiksi tutkimuksessa tuli esille riittämätön tavoitteisiin perehtyminen sekä liian moni ohjaaja. Työilmapiiriä tarkastellessa tutkimuksessa ei päästy tarkkaan johtopäätökseen opiskelijoiden mielipiteiden jakauduttua. Object of this research was to find out students opinions about mentoring in the perioperative ward of The central hospital of Central Finland. During autumn 2005 students answered to the feedback questionnare, there were structured questions and opened questions. The object to the questionnare was to find out student's opinions about work unit's educational basis, working atmosphere and mentorship between student and mentor nurse. The research questions were: what confirms student mentoring and what reduces student mentoring. The research was quantitative. In the research there were 36 student's feedbacks. Answers to the structured questions were put in to the Excel-table count program. With the help of this program were frequencies and mean values counted. In this research open questions supported results of structured questions. During the summer and autumn 2006 were literary materials, which were used in this research, collected and the writing works of the theory part started. When the results of the research were found, were also answers for the research questions found. After that conclusions and consideration came out. Follow-up research suggestions came out in the end of research process. Results of research showed that most of the students were satisfied with the mentoring that they got in the perioperative ward. Students who answered to the questionnare experienced that work unit's educational basis was mostly good and work unit had good educational surrounding. Things that reduce student mentoring were insufficient knowledge of targets, too many mentors and insufficient check of students' targets.