Fitness Club Olariumin tuottamien palveluiden kehittäminen asiakasymmärrystä hyödyntämällä
Savo, Sonja (2019)
Savo, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615153
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena eli kvantitatiivisena tutkimuksena, mutta se sisälsi myös kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä – vastaajat saivat muun muassa kertoa henkilökohtaisista tuntemuksistaan vapaamuotoisesti.
Tutkimus toteutettiin Google Forms -palvelulla luodulla asiakastyytyväisyyskyselyllä Fitness Club Olariumin asiakkaille. Kyselyn linkkiä jaettiin asiakkaille kuntokeskuksen somekanavien, Facebookin ja Instagramin, kautta sekä mainoksella ja mukaan otettavilla lipukkeilla salin vastaanotossa. Liidinä eli houkuttimena kyselyyn vastaamiselle käytettiin toimeksiantajan tarjoamaa arvontaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden näkemyksiä Olariumin tarjonnan nykytilanteesta sekä tulosten avulla saada valmiuksia palveluiden kehittämiseen asiakaslähtöisesti. Kyselyn tulokset sai opinnäytetyön tekijän lisäksi toimeksiantaja eli kuntokeskuksen toimitusjohtaja Piia Kylmälä.
Kyselyyn vastasi yhteensä 119 kuntokeskuksen asiakasta. Tulokset vastasivat melko paljon etukäteen pohdittuja hypoteeseja paria poikkeusta lukuunottamatta. Kehittämiskohteita kuntokeskuksesta ja sen palveluista olivat erityisesti tuntien monipuolisuus, niiden sijoitus sekä hinnoittelu. Lisäksi salin yleisviihtyvyyteen siisteyden ja laitteiden kunnon osalta toivottiin parannusta.
Opinnäytetyön tekijän kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle olivat monipuolisempien treenituntien tarjoaminen asiakkaille sekä eri hintaisten tuntien tarjoaminen myös ilta-aikaan.
Monipuolisuus on jo nyt valtti Fitness Club Olariumin kuntokeskuksella, mutta sitä voisi lisätä asiakkaiden toiveiden mukaisesti niin, että ne kohdistuisivat tarkemmin lihaskuntoon ja trendeihin, esimerkiksi treenillisempiin tanssitunteihin. HIIT- ja Zumba-tunnit olisivat esimerkiksi omiaan luomaan monipuolisuutta ja trendikkyyttä salille.
Myös eri hintaisten tuntien tarjoaminen toisi joustavuutta maksuissa – 10x-kortin rinnalle voisi tuoda eri hintaisille tunneille kertalipukkeet tai vaihtoehtoisesti määritellä 10x-kortille vaihtoehdon, joka oikeuttaisi vain halvempiin tunteihin.
Toimeksiantaja oli tyytyväinen opinnäytetyön tuloksiin ja suunnitteli käyttävänsä niitä palveluidensa kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin Google Forms -palvelulla luodulla asiakastyytyväisyyskyselyllä Fitness Club Olariumin asiakkaille. Kyselyn linkkiä jaettiin asiakkaille kuntokeskuksen somekanavien, Facebookin ja Instagramin, kautta sekä mainoksella ja mukaan otettavilla lipukkeilla salin vastaanotossa. Liidinä eli houkuttimena kyselyyn vastaamiselle käytettiin toimeksiantajan tarjoamaa arvontaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden näkemyksiä Olariumin tarjonnan nykytilanteesta sekä tulosten avulla saada valmiuksia palveluiden kehittämiseen asiakaslähtöisesti. Kyselyn tulokset sai opinnäytetyön tekijän lisäksi toimeksiantaja eli kuntokeskuksen toimitusjohtaja Piia Kylmälä.
Kyselyyn vastasi yhteensä 119 kuntokeskuksen asiakasta. Tulokset vastasivat melko paljon etukäteen pohdittuja hypoteeseja paria poikkeusta lukuunottamatta. Kehittämiskohteita kuntokeskuksesta ja sen palveluista olivat erityisesti tuntien monipuolisuus, niiden sijoitus sekä hinnoittelu. Lisäksi salin yleisviihtyvyyteen siisteyden ja laitteiden kunnon osalta toivottiin parannusta.
Opinnäytetyön tekijän kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle olivat monipuolisempien treenituntien tarjoaminen asiakkaille sekä eri hintaisten tuntien tarjoaminen myös ilta-aikaan.
Monipuolisuus on jo nyt valtti Fitness Club Olariumin kuntokeskuksella, mutta sitä voisi lisätä asiakkaiden toiveiden mukaisesti niin, että ne kohdistuisivat tarkemmin lihaskuntoon ja trendeihin, esimerkiksi treenillisempiin tanssitunteihin. HIIT- ja Zumba-tunnit olisivat esimerkiksi omiaan luomaan monipuolisuutta ja trendikkyyttä salille.
Myös eri hintaisten tuntien tarjoaminen toisi joustavuutta maksuissa – 10x-kortin rinnalle voisi tuoda eri hintaisille tunneille kertalipukkeet tai vaihtoehtoisesti määritellä 10x-kortille vaihtoehdon, joka oikeuttaisi vain halvempiin tunteihin.
Toimeksiantaja oli tyytyväinen opinnäytetyön tuloksiin ja suunnitteli käyttävänsä niitä palveluidensa kehittämiseen.