Vapaaehtoistyön johtaminen - päätöksenteon ilmiöt työyhteisöviestinnässä Case: Harjun Kiekko ry
Tiainen, Heidi (2019)
Tiainen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515119
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Harjun Kiekko ry:n vapaaehtoistyöntekijöiden motivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja heidän kokemuksiaan työyhteisöviestinnän nykytilasta seurassa. Päätöksenteon ilmiöiden tarkastelun kautta löydettiin keinoja, joilla työyhteisöviestintää voidaan parantaa. Kehittämistyönä on laadittu malli sisäisen viestinnän vuosikellosta, jota hyödyntämällä voidaan paremmin hahmottaa säännöllisesti toistuvia viestintätehtäviä jääkiekkoseurassa.
Vapaaehtoistyön johtaminen kohtaa tänä päivänä aivan uudenlaisia haasteita, kun vapaaehtoistyöntekijöiden lukumäärä on nopeasti kasvanut. Vapaaehtoistyö on erittäin tärkeä voimavara suomalaisissa seuroissa ja sen tulisi olla hyvin johdettua, jotta motivoitunut henkilöstö saadaan pidettyä mukana seuratoiminnassa. Työyhteisöviestinnällä on tässä keskeinen rooli ja sen tarkoitus on kehittää ja vahvistaa yksilöllistä ja yhteistä oppimista, luoda uutta tietoa ja tehdä vapaaehtoistyöstä mielekästä.
Tutkimuksen kohderyhmäksi muodostui seurassa toimivat vapaaehtoiset: joukkueenjohtajat, valmentajat, rahastonhoitajat, huoltajat, vanhemmat ja muut vapaaehtoistyötä tekevät. Juniorijoukkueiden valmentajille tehtyjen teemahaastattelujen myötä tämän tutkimuksen tutkimusongelmaksi muodostui sisäisen viestinnän haasteet seurassa. Kyselytutkimuksella ja seuran olemassa olevaan dokumentaatioon tutustumalla kartoitettiin viestinnän nykytilaa ja kehittämiskohteita.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että iso osa vastaajista koki tarvitsevansa vapaaehtoistyössä ohjausta ja tukea. Seuran ja joukkueiden välisessä vuorovaikutuksessa oli myös parantamisen varaa. Näiden tulosten valossa lähdettiin kehittämään sisäistä viestintää keskittymällä faktapohjaisen tiedon saatavuuteen ja siihen liittyvään viestintään. Kehittämisehdotuksen laadittiin sähköinen viestinnän vuosikello, jonka suunnittelussa hyödynnettiin valinta-arkkitehtuurin muovaamista.
Viestinnän vuosikelloa voidaan soveltaa käytettäväksi myös muussa seuratoiminnassa ja yritystoiminnassa. Se tarjoaa edullisen tavan huolehtia rutiininomaisesti toistuvista viestintätehtävistä ja antaa samalla käyttäjilleen ajantasaisen informaation ja ohjeistuksen.
Vapaaehtoistyön johtaminen kohtaa tänä päivänä aivan uudenlaisia haasteita, kun vapaaehtoistyöntekijöiden lukumäärä on nopeasti kasvanut. Vapaaehtoistyö on erittäin tärkeä voimavara suomalaisissa seuroissa ja sen tulisi olla hyvin johdettua, jotta motivoitunut henkilöstö saadaan pidettyä mukana seuratoiminnassa. Työyhteisöviestinnällä on tässä keskeinen rooli ja sen tarkoitus on kehittää ja vahvistaa yksilöllistä ja yhteistä oppimista, luoda uutta tietoa ja tehdä vapaaehtoistyöstä mielekästä.
Tutkimuksen kohderyhmäksi muodostui seurassa toimivat vapaaehtoiset: joukkueenjohtajat, valmentajat, rahastonhoitajat, huoltajat, vanhemmat ja muut vapaaehtoistyötä tekevät. Juniorijoukkueiden valmentajille tehtyjen teemahaastattelujen myötä tämän tutkimuksen tutkimusongelmaksi muodostui sisäisen viestinnän haasteet seurassa. Kyselytutkimuksella ja seuran olemassa olevaan dokumentaatioon tutustumalla kartoitettiin viestinnän nykytilaa ja kehittämiskohteita.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että iso osa vastaajista koki tarvitsevansa vapaaehtoistyössä ohjausta ja tukea. Seuran ja joukkueiden välisessä vuorovaikutuksessa oli myös parantamisen varaa. Näiden tulosten valossa lähdettiin kehittämään sisäistä viestintää keskittymällä faktapohjaisen tiedon saatavuuteen ja siihen liittyvään viestintään. Kehittämisehdotuksen laadittiin sähköinen viestinnän vuosikello, jonka suunnittelussa hyödynnettiin valinta-arkkitehtuurin muovaamista.
Viestinnän vuosikelloa voidaan soveltaa käytettäväksi myös muussa seuratoiminnassa ja yritystoiminnassa. Se tarjoaa edullisen tavan huolehtia rutiininomaisesti toistuvista viestintätehtävistä ja antaa samalla käyttäjilleen ajantasaisen informaation ja ohjeistuksen.