Bloggareiden hyödyntäminen Break Sokos Hotel Kolin markkinoinnissa
Jaakola, Roosa (2019)
Jaakola, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515130
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelin Break Sokos Hotel Kolin kanssa kaupallista yhteistyötä tekevien sosiaalisen median vaikuttajien vaikutusta hotellin markkinointiin. Break Sokos Hotel Koli on Pohjois-Karjan Osuuskaupan alaisuudessa toimiva hotelli Kolin kansallispuistossa.
Opinnäytetyön teon aikana selvitin hotellin kanssa kaupallista yhteistyötä tehneiden sosiaalisen median vaikuttajien julkaisujen kannattavuutta hotellin markkinoinnissa. Kaikkien sosiaalisen median vaikuttajien sijaan opinnäytetyössä keskityin sekä perinteisiin, blogijulkaisuja kirjoittaviin, että Instagram-bloggareihin. Dataa keräsin ottamalla yhteyttä hotellissa vuonna 2018 majoittuneisiin bloggareihin. Datan analysointi tapahtui Tourism Irelandin SEAV -mallia seuraten.
Opinnäytetyön tuloksena Break Sokos Hotel Koli sai toimintamallin, joka ohjeistaa kannattavampaan kaupalliseen yhteistyöhön erilaisten vaikuttajien kanssa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön ohjeita seuraamalla hotelli osaa tulevaisuudessa laskea myös sosiaalisen median julkaisujen arvoa markkinoinnissa. Opinnäytetyön tuloksena hotelli saa myös pohjan, jota he voivat hyödyntää kirjallista sopimusta laatiessaan tulevien kaupallisten yhteistyökumppaneiden kanssa
Opinnäytetyön teon aikana selvitin hotellin kanssa kaupallista yhteistyötä tehneiden sosiaalisen median vaikuttajien julkaisujen kannattavuutta hotellin markkinoinnissa. Kaikkien sosiaalisen median vaikuttajien sijaan opinnäytetyössä keskityin sekä perinteisiin, blogijulkaisuja kirjoittaviin, että Instagram-bloggareihin. Dataa keräsin ottamalla yhteyttä hotellissa vuonna 2018 majoittuneisiin bloggareihin. Datan analysointi tapahtui Tourism Irelandin SEAV -mallia seuraten.
Opinnäytetyön tuloksena Break Sokos Hotel Koli sai toimintamallin, joka ohjeistaa kannattavampaan kaupalliseen yhteistyöhön erilaisten vaikuttajien kanssa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön ohjeita seuraamalla hotelli osaa tulevaisuudessa laskea myös sosiaalisen median julkaisujen arvoa markkinoinnissa. Opinnäytetyön tuloksena hotelli saa myös pohjan, jota he voivat hyödyntää kirjallista sopimusta laatiessaan tulevien kaupallisten yhteistyökumppaneiden kanssa