Lietevaunujen markkinointiselvitys
Mustonen, Markku (2009)
Mustonen, Markku
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902061388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902061388
Tiivistelmä
Nautakarja- ja sikatilojen viime vuosina tapahtunut yksikkökoon kasvu on lisännyt viljelijöiden lietelannan levitykseen sitoutunutta työaikaa. Tiukentuneet ympäristövaatimukset asettavat lietteen levitykselle tarkempia levitysvaatimuksia sekä keinolannoitteiden voimakas hinnannousu on pakottanut viljelijöitä harkitseman parempaa lietelannan hyödyntämistä. Lietevaunumarkkinoille on nopeasti muodostunut tarve lietevaunujen kapasiteetin kasvattamiseen ja levitysmenetelmien tehostamiseen. Opinnäytetyössä oli tarkoituksena saada kattava kuva tulevaisuuden maatilojen lietevaunuvaatimuksista, asiakasprofiilista sekä selvittää lietevaunumarkkinoiden kokonaiskuvaa. Markkinointiselvityksen perusteella opinnäytetyön toimeksiantaja tulee saamaan tämän hetken tietoa lietevaunujen käyttäjien tarpeista.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kotieläintaloutta harjoittavat maanviljelijät, tilan ulkopuolista lieteurakointia tekevät viljelijät sekä lieteurakoitsijat. Tutkimukseen osallistuneilla tiloilla oli lehmiä keskimäärin 53 kpl ja sikapaikkoja 1150 kpl. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kaavakekyselyn ja puhelinhaastattelun avulla 73 vastaajalta. Kysely suoritettiin vuoden 2007 aikana. Tutkimusaineistoa analysoitiin tilasto-ohjelman avulla.
47 % kymmenen vuoden sisällä tuotantoaan laajentaneista kotieläintiloista on kiinnostunut hankkimaan uuden lietevaunun. Tutkimuksen tulosten perusteella potentiaalisin lietevaunun ostaja on laajentanut kotieläintuotantoa 5–10 vuotta sitten ja on iältään 35–45 vuotias. Lietevaunun kotimaisuus oli tärkeä 41 %:lle tutkimukseen osallistuneelle. Usean vastaajan mielestä heidän käyttöönsä sopivan lietevaunun olisi oltava 1–2 m³ nykyistä lietevaunua suurempi. Tieto tulee tulevina vuosina pitämään yllä lietevaunujen kysyntää, jos kotieläintilojen tuotannon laajennusinvestoinnit jatkuvat.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kotieläintaloutta harjoittavat maanviljelijät, tilan ulkopuolista lieteurakointia tekevät viljelijät sekä lieteurakoitsijat. Tutkimukseen osallistuneilla tiloilla oli lehmiä keskimäärin 53 kpl ja sikapaikkoja 1150 kpl. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kaavakekyselyn ja puhelinhaastattelun avulla 73 vastaajalta. Kysely suoritettiin vuoden 2007 aikana. Tutkimusaineistoa analysoitiin tilasto-ohjelman avulla.
47 % kymmenen vuoden sisällä tuotantoaan laajentaneista kotieläintiloista on kiinnostunut hankkimaan uuden lietevaunun. Tutkimuksen tulosten perusteella potentiaalisin lietevaunun ostaja on laajentanut kotieläintuotantoa 5–10 vuotta sitten ja on iältään 35–45 vuotias. Lietevaunun kotimaisuus oli tärkeä 41 %:lle tutkimukseen osallistuneelle. Usean vastaajan mielestä heidän käyttöönsä sopivan lietevaunun olisi oltava 1–2 m³ nykyistä lietevaunua suurempi. Tieto tulee tulevina vuosina pitämään yllä lietevaunujen kysyntää, jos kotieläintilojen tuotannon laajennusinvestoinnit jatkuvat.