Ideasta tuotteeksi : pilotti kilpailukeinona kotimaisilla viihdeohjelmamarkkinoilla
Kauhanen, Maria (2007-04-25)
Kauhanen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-04-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202735601-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202735601-0
Tiivistelmä
Televisiopilotti on käsitteenä tuttu, mutta käytännössä tuntematon. Opinnäytetyön tavoitteena oli havainnollistaa kotimaisen ohjelmaidean ensiaskeleita ideasta pilotiksi, tuotteeksi, jota tavallinen katsoja ei näe. Pilotin tehtävänä on toimia ennen kaikkea myynnin ja kehitystyön välineenä suhteessa kanavaan, jolla testataan, kuinka muun muassa ohjelman rakenne toimisi valmiissa ohjelmassa. Keskeisenä aineistona käytettiin asiantuntijoiden teemahaastatteluja. Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia, noudattaako kotimainen ohjelmaidea perinteisen tuotteen tuotesuunnittelu- ja kehityskaavaa ideasta tuotteeksi? Tutkimus haastoi kumoamaan Assi Laitilan (2005) opinnäytetyössään esittämän väitteen ”Tv-ohjelmaa ei voi rinnastaa mihin tahansa tuotteeseen”. Esimerkkitapauksen ja rakenteen avaamisen tuloksena havaittiin, että kaava on yhtäläinen, kun pilotin rinnastaa tuotteen prototyyppiin eikä lopputuotteeseen. Eroavaisuudet havaitaan vasta toteutusvaiheessa. Menestystuotteen avainsanoiksi osoittautuvat hyvä idea, onnistunut toteutus ja oikea ajoitus, jotka valitettavan harvoin kuitenkin toteutuvat. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös kotimaista ohjelmaideaa suhteessa kansainväliseen formaattiin teemalla kotimainen käsityö kohtaa teollisen sarjatuotannon. Tavoitteena oli korostaa pilotin asemaa kotimaisilla viihdeohjelmamarkkinoilla suhteessa voimistuneeseen formaattikauppaan sekä tutkia sen valossa kotimaisten viihdeohjelmamarkkinoiden muutosta. Formaattien yleistyminen on kotimaisille, originaaleille ohjelmaideoille selkeästi uhka, koska kiristyvä kilpailu, mainosrahan puute ja kotimaisten viihdeohjelmapaikkojen vähäisyys rajoittavat alkuperäisten ideoiden läpimenoa. Päätelmä kannusti pohtimaan, minkälainen on hyvä idea ja pilotti ja kuinka se erottuu massasta? Opinnäytetyö osoittaa, että kotimaiset viihdeohjelmamarkkinat ovat pienet ja kalliit, vaikka viihde on yksi suosituimmista lajityypeistä televisiossa. Kotimaiseen tuotekehitykseen halutaan kuitenkin panostaa, vaikka formaattien osto on monelta kannalta perusteltua kotimaan viihdeohjelmamarkkinat huomioiden. Matka ideasta valmiiksi ohjelmaksi on pitkä ja raskas, mutta ei kuitenkaan mahdoton.