Internet sivujen visuaalisen ilmeen modaaminen
Suhonen, Susanna (20080212)
Suhonen, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
20080212
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202812785-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202812785-8
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavalla visuaalinen suunnittelu tulee
toteuttaa USAsuomeksi.com-portaalissa, jotta sivustosta tulisi kiinnostavampi ja
käyttäjäystävällisempi kohderyhmää ajatellen. Samalla selvitettiin, millainen
vaikutus visuaalisella suunnittelulla on sivuilla olevaan internet-mainontaan.
Työn tarkoitus oli parantaa visuaalisen suunnittelun keinoin portaalin
käyttäjäystävällisyyttä (luettavuus, elementtien sijoittelu, värit ja muodot) sekä
kiinnostavuutta. Sivuston visuaalinen suunnittelu toteutettiin modaamisella, mikä
tarkoittaa jo valmiin sivuston uudistamista. Modaamisprojektilla pyrittiin siihen, että
mahdollisimman moni vierailisi USAsuomeksi.com- sivustolla löytäen sisällöstä
kiinnostavat aiheet. Työn aikana, USAsuomeksi.com-sivuston sisältö huomioiden,
toteutettaisiin selkeä ja käyttäjäystävällinen visuaalinen ilme. Työn aikana tutkittiin
myös internet-mainontaa nettisivustolla.
Projektin aikana toteutettiin käyttäjätutkimus. Tiedonkeruussa käytettiin ekyselylomakkeita
sekä avointa keskustelua. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä
kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jotta tutkimuksen tulos olisi
mahdollisimman kattava.
Tutkimuksen avoimista vastauksista havaittiin, että USAsuomeksi.comin
mainonnallinen merkitys on viestinnällistä pienempi. Jotta mainonnan tehoa
saataisiin kasvatettua, tulee sivuston vuorovaikutteisuutta lisätä. Interaktiivisuuden
lisääminen parantaa tutkimuksen mukaan myös sivuston kiinnostavuutta.
Visuaalisella modaamisella vaikutetaan sivuston käyttäjäystävällisyyteen ja
luettavuuteen (83 % vastanneista).
toteuttaa USAsuomeksi.com-portaalissa, jotta sivustosta tulisi kiinnostavampi ja
käyttäjäystävällisempi kohderyhmää ajatellen. Samalla selvitettiin, millainen
vaikutus visuaalisella suunnittelulla on sivuilla olevaan internet-mainontaan.
Työn tarkoitus oli parantaa visuaalisen suunnittelun keinoin portaalin
käyttäjäystävällisyyttä (luettavuus, elementtien sijoittelu, värit ja muodot) sekä
kiinnostavuutta. Sivuston visuaalinen suunnittelu toteutettiin modaamisella, mikä
tarkoittaa jo valmiin sivuston uudistamista. Modaamisprojektilla pyrittiin siihen, että
mahdollisimman moni vierailisi USAsuomeksi.com- sivustolla löytäen sisällöstä
kiinnostavat aiheet. Työn aikana, USAsuomeksi.com-sivuston sisältö huomioiden,
toteutettaisiin selkeä ja käyttäjäystävällinen visuaalinen ilme. Työn aikana tutkittiin
myös internet-mainontaa nettisivustolla.
Projektin aikana toteutettiin käyttäjätutkimus. Tiedonkeruussa käytettiin ekyselylomakkeita
sekä avointa keskustelua. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä
kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jotta tutkimuksen tulos olisi
mahdollisimman kattava.
Tutkimuksen avoimista vastauksista havaittiin, että USAsuomeksi.comin
mainonnallinen merkitys on viestinnällistä pienempi. Jotta mainonnan tehoa
saataisiin kasvatettua, tulee sivuston vuorovaikutteisuutta lisätä. Interaktiivisuuden
lisääminen parantaa tutkimuksen mukaan myös sivuston kiinnostavuutta.
Visuaalisella modaamisella vaikutetaan sivuston käyttäjäystävällisyyteen ja
luettavuuteen (83 % vastanneista).