Asiakastutkimus :case : Brothers
Pakkala, Suvi. (2007-09-04)
Pakkala, Suvi.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-09-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240304608-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240304608-6
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana oli ruotsalaisen JC AB:n miestenvaateketju Brothers.
Ketju avasi ensimmäiset myymälänsä Suomeen vuonna 2006. Uudelle ketjulle oli ajankohtaista
saada tietoa asiakaskunnastaan ja heidän tyytyväisyydestään.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada vastaukset seuraaviin tutkimusongelmiin: 1) Millainen
on tyypillinen Brothersin asiakas demografisilta tekijöiltään ja vastaako asiakaskunnan
rakenne yrityksen aiemmin määrittelemää kohderyhmää? 2) Millainen Brothersin
asiakas on ostajana ja mitkä tekijät vaikuttavat hänen ostopäätöksiinsä? 3) Ovatko
asiakkaat tyytyväisiä asiakaspalveluun, henkilöstöön, tuotteisiin ja myymälään?
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Informoitu kysely suoritettiin
Internetin avulla Helsingin, Espoon ja Vantaan Brothers-myymälöissä asioiville
asiakkaille ajalla 20.1.–3.2.2007. Vastauksia kyselyyn saatiin tavoitteen mukaisesti
yhteensä 301 kappaletta, noin kolmasosa kustakin myymälästä.
Tulosten perusteella muodostui kuva asiakaskunnan rakenteesta ja asiakkaiden ostokäyttäytymiselle
ominaisista piirteistä. Tutkimuksesta ilmeni, että asiakkaat ovat tyytyväisiä
tuotteisiin, myymälään ja saamaansa palveluun. Asiakastyytyväisyydestä saatu
keskiarvo oli 4,1 asteikolla 1–5. Tutkimuksen avulla Brothers sai arvokasta ja ajankohtaista
tietoa ja pystyy nyt kehittämään markkinointiaan kannattavammaksi ja vastaamaan
entistä paremmin asiakkaidensa toiveisiin. Kyselylomaketta voidaan hyödyntää
pohjana, mikäli vastaavanlainen tutkimus halutaan toistaa tulevaisuudessa.
Ketju avasi ensimmäiset myymälänsä Suomeen vuonna 2006. Uudelle ketjulle oli ajankohtaista
saada tietoa asiakaskunnastaan ja heidän tyytyväisyydestään.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada vastaukset seuraaviin tutkimusongelmiin: 1) Millainen
on tyypillinen Brothersin asiakas demografisilta tekijöiltään ja vastaako asiakaskunnan
rakenne yrityksen aiemmin määrittelemää kohderyhmää? 2) Millainen Brothersin
asiakas on ostajana ja mitkä tekijät vaikuttavat hänen ostopäätöksiinsä? 3) Ovatko
asiakkaat tyytyväisiä asiakaspalveluun, henkilöstöön, tuotteisiin ja myymälään?
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Informoitu kysely suoritettiin
Internetin avulla Helsingin, Espoon ja Vantaan Brothers-myymälöissä asioiville
asiakkaille ajalla 20.1.–3.2.2007. Vastauksia kyselyyn saatiin tavoitteen mukaisesti
yhteensä 301 kappaletta, noin kolmasosa kustakin myymälästä.
Tulosten perusteella muodostui kuva asiakaskunnan rakenteesta ja asiakkaiden ostokäyttäytymiselle
ominaisista piirteistä. Tutkimuksesta ilmeni, että asiakkaat ovat tyytyväisiä
tuotteisiin, myymälään ja saamaansa palveluun. Asiakastyytyväisyydestä saatu
keskiarvo oli 4,1 asteikolla 1–5. Tutkimuksen avulla Brothers sai arvokasta ja ajankohtaista
tietoa ja pystyy nyt kehittämään markkinointiaan kannattavammaksi ja vastaamaan
entistä paremmin asiakkaidensa toiveisiin. Kyselylomaketta voidaan hyödyntää
pohjana, mikäli vastaavanlainen tutkimus halutaan toistaa tulevaisuudessa.