Sosiaaliset eettiset ongelmat vaatetustuotannossa. Yrittäjien kokemuksia kuluttaja-asenteista
Rämö, Sirkku (2006)
Rämö, Sirkku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-152
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vaatetusalan vähittäiskaupan yrittäjät näkevät kuluttajien asenteet vaatetusalan tuotannossa esiintyviä sosiaalisia eettisiä ongelmia kohtaan ja miten nämä asenteet näkyvät käytännössä. Opinnäytetyö käsittelee kuluttaja-asenteiden lisäksi vaatetustuotannossa esiintyviä sosiaalisia eettisiä ongelmia ja niiden valvontaan tarkoitettuja standardeja jaohjeistoja. Tutkimus tehtiin haastattelemalla viittä vaatetusalan yrittäjää Jyväskylän seudulta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kevään 2006 aikana. Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajilla koetaan olevan sekä tietoa, että kiinnostusta sosiaalisia eettisiä ongelmia kohtaan, mutta se näkyy heidän käytännön toiminnassaan vain satunnaisesti. Kuluttajien asenteiden ja kuluttajakäyttäytymisen uskotaan kuitenkin muuttuvan tulevaisuudessa enemmän eettisiä asioita huomioivaksi. The meaning of the thesis was to study how entrepreneurs in clothingretail experience customer's attitudes towards ethical problems in clothing industry and how does these attitudes appear in practice. In addition to consumer behaviour thesis concerns with social ethical problems in clothing industry as well as standards and code of conducts intended for monitoring these problems. Research method used in this thesis was focused interview. Five entrepreneurs from Jyväskylä region were interviewed. Interviews were made during spring 2006. The results of this study showed that entrepreneurs think that consumers have both knowledge and interest towards social ethical problems. It also came out that consumer attitudes appear in practice only occasionally. However consumer's attitudes and behaviour are believed to change into more ethical in the future.