Tunnustenluonnin prosessikuvaus : sairaanhoitopiirin ohjelmistojen tunnustenluontiprosessin kuvaus
Terä, Saida (2019)
Terä, Saida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414788
Tiivistelmä
Yrityksen kannattavuus riippuu siitä, miten hyvin yrityksen käyttämät prosessit täyttävät asiakkaan tarpeet. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda asiakkaalle selkeät prosessikuvaukset käyttäjätunnusten luomisesta sairaanhoitopiirin työntekijälle usealle eri järjestelmälle. Tunnustenluontiprosessi oli pitkälti jäänyt hiljaisen tiedon varaan, ja olemassa olevat kirjalliset kuvaukset olivat jo vanhentuneita. Tutkimus toteutettiin workshop-muotoisina henkilöhaastatteluina, joihin osallistui käyttövaltuushallinnasta vastaavat henkilöt. Tutkimuksessa päädyttiin kuvaamaan kuuden eri järjestelmän tunnustenluontiprosessit erillisinä vuokaaviomalleina.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että tunnustenluontia hankaloitti eniten tunnustilauslomakkeen puutteellisuus ja vaikeakäyttöisyys, mikä johti vajaisiin tilaustietoihin. Tämän seurauksena servicedesk-työstä eriytettiin asiantuntijoita pelkästään käyttövaltuushallinnan tehtäviin. Ryhmän tarkoitus muiden käyttövaltuushallinnan tehtävien lisäksi on olla mukana kehittämässä uudenlaista, käyttäjäystävällisempää ja tehokkaampaa lomakemallia.
Asiakkaan tavoitteena jatkossa on prosessikuvauksia hyödyntäen automatisoida osia tunnustenluonnin prosesseista sekä kehittää tunnustenluomisessa käytettäviä työkaluja. The company's profitability depends on how well the processes used by the company meet the customer's needs. The aim of this thesis was to create clear process descriptions for the client from creating user identifiers to the hospital district for several different systems. The process of creating the identifiers was largely based on tacit knowledge, and the existing written process descriptions were already outdated. The research was carried out in workshop-like personal interviews with the specialists responsible for user authorization. The creation of user identification processes of the six different systems were described as separate flowchart models.
The result of the study was that the most difficult thing to do with the creation of user identifiers and the granting of access rights was the inadequacy of the user identifier order form and the difficulty of using it, which led to poor level of information. As a result, some service desk employees were separated from regular service desk work to solely work with authorization management. The purpose of the group, in addition to the other functions of authorization management, is to be involved in developing a new, more user-friendly and efficient order form template.
The goal of the customer in the future is to use process descriptions to automate parts of the process of user identifier creation and access authorization, as well as to develop more efficient tools for the job.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että tunnustenluontia hankaloitti eniten tunnustilauslomakkeen puutteellisuus ja vaikeakäyttöisyys, mikä johti vajaisiin tilaustietoihin. Tämän seurauksena servicedesk-työstä eriytettiin asiantuntijoita pelkästään käyttövaltuushallinnan tehtäviin. Ryhmän tarkoitus muiden käyttövaltuushallinnan tehtävien lisäksi on olla mukana kehittämässä uudenlaista, käyttäjäystävällisempää ja tehokkaampaa lomakemallia.
Asiakkaan tavoitteena jatkossa on prosessikuvauksia hyödyntäen automatisoida osia tunnustenluonnin prosesseista sekä kehittää tunnustenluomisessa käytettäviä työkaluja.
The result of the study was that the most difficult thing to do with the creation of user identifiers and the granting of access rights was the inadequacy of the user identifier order form and the difficulty of using it, which led to poor level of information. As a result, some service desk employees were separated from regular service desk work to solely work with authorization management. The purpose of the group, in addition to the other functions of authorization management, is to be involved in developing a new, more user-friendly and efficient order form template.
The goal of the customer in the future is to use process descriptions to automate parts of the process of user identifier creation and access authorization, as well as to develop more efficient tools for the job.