TAHTO - Työyhteisömittarisovelluspohjaisen työyhteisömittarin kehittämisprosessi
Pelkonen, Anu (2009-06-04)
Pelkonen, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1244113699-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1244113699-6
Tiivistelmä
Organisaation, työn ja henkilöstön kehittäminen on toimintaa, jonka tavoitteena on ensisijaisesti parantaa tuottavuutta, henkilöstön hyvinvointia, motivaatiota ja kasvua työssä, organisaation uudistumis- ja oppimiskykyä, innovatiivisuutta ja muutosvalmiutta. Työssä jaksamisen ja viihtymisen perusedellytys on henkilökohtainen osaaminen ja ammattitaito. Tämä edellyttää ammattitaidon jatkuvaa päivittämistä ja uusintamista myös aikuisiällä. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana on pyritty tarttumaan edellä mainittuihin työelämän haasteisiin, toimimaan muutosagenttina ja kehittämään työvälinettä; TAHTO – Työyhteisömittaria erityisesti 3. sektorin työllistävien organisaatioiden henkilöstöhyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Mittausmenetelmää on testattu myös julkisen sektorin työpaikoilla sekä pkyrityksissä. Työhyvinvointimittarin kehittämistyössä on keskitytty erityisesti huolelliseen suunnitteluun sekä ekologiseen valintaan perustuvien strategioiden näkökulmiin. Prosessin aikana keskityttiin erityisesti työyhteisömittarin kehittämistyöhön, koemittauksiin ja yhden 3. sektorin työllistävän organisaation työhyvinvoinnin edistämisprosessin kokonaistoteutukseen. Saatujen kokemusten innoittaman lähdettiin kehittämään hieman kevyemmin toteutettavaa sovelluspohjaista mittaria. Työväline soveltuu myös julkisen sektorin muutosprosesseista juontuvien työhyvinvoinnin edistämistarpeiden mittaamiseen. Tämä mittariversio perustuu Tasapainotettuun tuloskorttiin (BSC) ja sen neljään tulosnäkökulmaan, joten sen tuottama tieto on helposti yhdistettävissä julkisen sektorin organisaatioiden käyttämään strategiatyövälineeseen. Kehittämisprosessin aikana syntyneitä kahta hieman erilaista mittausmenetelmää kokeiltaessa havaittiin, että välityömarkkinoita edustavat 3. sektorin työllistävät organisaatiot tekevät vaativaa ja raskasta työtä pitkäaikaistyöttömien sekä vajaatyökykyisten henkilöiden ohjaus- kuntoutus- ja valmennustyössä. Näillä organisaatioilla ei kuitenkaan ole käytössään työhyvinvointia edistäviä työvälineitä tai menetelmiä. Suurimpana syynä tähän on 3. sektorin toimijoiden rahoituspohja, joka ei huomioi henkilöstön hyvinvointinäkökulmaa. Asian korjaamiseksi päätettiin rakentaa kehittämisprosessi yhdessä näiden 3. sektorin organisaatioiden kanssa. Prosessin tavoitteena oli luoda 3. sektorin toimijoille sopiva, helppokäyttöinen ja kustannustehokas sovelluspohjainen työväline ja menetelmät työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja parantamiseksi sekä tuottavuuden lisäämiseksi.