Täydennyskoulutuksen merkitys seksuaaliterveyden edistämiselle ja ammatilliselle kasvulle
Ratia, Tarja (2005)
Ratia, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2005
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-32
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-32
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella seksuaalikasvattaja- ja seksuaalineuvojakoulutukseen osallistujien kokemuksia täydennyskoulutuksen merkityksestä seksuaaliterveyden edistämisen osaamisen kehittymiselle ja ammatilliselle kasvulle sekä oman seksuaalisuuden kohtaamiselle. Tavoitteena on kuvata koulutukseen osallistujien kokemuksia siitä, mitkä tekijät edesauttavat seksuaaliterveyden edistämisen osaamista, ammatillista kasvua ja oman seksuaalisuuden kohtaamista. Aineisto kerättiin ns. role playing- eli eläytymismenetelmällä, jossa osallistujat pyydettiin eläytymään kysymysasettelulla luotuun kokemukseen onnistuneesta tai epäonnistuneesta täydennyskoulutuksesta. Tutkimusaineistoksi saatiin kirjalliset esseet, jotka analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineiston pelkistetyistä ilmauksista (N=231) muodostettiin ala- ja yläkategoriat. Tutkimuksen yhdistävä kategoria, seksuaaliterveyden edistämisen osaaminen muodostui kolmesta yläkategoriasta, jotka nimettiin termeillä asiantuntijuus, ammatillinen kasvu ja oman seksuaalisuuden kohtaaminen. Yläkategorioista tunnistettiin myös tiedon, taidon ja tunteen elementit. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että täydennyskoulutuksen myötä motivaatio seksuaaliterveyden edistämiseenlisääntyi. Tutkimuksen mukaan asiantuntijuutta ja ammatillista kasvua sekä seksuaaliterveyden edistämisen osaamista voi lisätä ja ylläpitää oman seksuaalisuuden kohtaamisella, olemassa olevan osaamisen aktivoimisen sekä uuden tiedon, harjoitusten ja vertaistuen avulla. Kokemusten vaihto ja ryhmän tuki sekä luottamuksellinen ilmapiiri antavat vahvistusta ja varmuutta kehittää omaa ammatillista osaamista avointa suhtautumista omaan ja toisten seksuaalisuuteen. Onnistuneen täydennyskoulutuksen edellytyksenä voidaan tutkimustulosten mukaan pitää omaa henkilökohtaista motivaatiota kehittyä ihmisenä ja ammattilaisena. Työyhteisön osoittama arvostus todettiin myös merkitykselliseksi. The objective of this thesis is to examine the experiences on the significance of further education in the development of know-how in promoting sexual health, in professional growth and encountering one's own sexuality among the participants in the sexual educator / sexual counsellor education. The aim is to describe the experiences of the participants in which factors further sexual health promotion skills, professional growth and encountering one's own sexuality. The data was gathered with a role playing method, where participants were instructed through phrasing questions to play out experiences of successful and unsuccessful further education. The data comprises written essays which were analysed through content analysis. The reduced expressions (N=231) formed the upper and lower categories. The connective category, sexual health promotion know-how, comprised three uppercategories which were given the terms expertise, professional growth and encountering one's own sexuality. Elements of knowledge, skills and emotion were also recognised among the upper categories. Research results showed that through further education, the motivation to promote sexual health was increased. According to the research expertise, professional growth and know-how in sexual health promotion can be increased and maintained by encountering one's own sexuality, by activating existing know-how, by new information, exercise and peer support. Exchange of experiences and group support along with an atmosphere of confidentiality consolidate and give confidence to develop one's own professional skills and attitude towards one's own sexuality and that of others. According to research results, personal motivation to develop as a person and as a professional can be seen as a prerequisite of successful further education. Appreciation shown by thework community was also seen to have great significance.