Uudistuva perhetyö -koulutuksen (UUPE) vaikuttavuus käytännön työhön
Tuukkanen, Tiina (2008-05-11)
Tuukkanen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212736892-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212736892-0
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Jyväskylän ammattikorkeakoululle. Työn tarkoituksena oli selvittää Uudistuva perhetyö -koulutuksen (UUPE) vaikuttavuutta käytännön työhön. Uudistuva perhetyö - koulutus oli työelämän tarpeista kehitetty koulutus, jonka järjesti Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattiopiston oppisopimuskeskus yhteistyössä Jyväskylän maalaiskunnan, Karstulan, Laukaan ja Äänekosken kanssa. Koulutuksen tavoitteena oli lisätä osallistujien valmiuksia uudistuvassa perhetyössä ja koulutuksen laajuus oli 15 opintopistettä. Koulutus oli suunnattu perhetyön sekä lasten ja nuorten huollon henkilöstölle ja siihen osallistui 13 opiskelijaa. Työssä selvitettiin toteutuivatko koulutukselle asetetut tavoitteet, saivatko koulutuksen osallistujat vahvistusta aiempiin työkäytäntöihin ja työmenetelmiin, muuttuivatko työkäytännöt ja työmenetelmät sekä muuttuiko työnkuva koulutuksen jälkeen. Lisäksi työssä selvitettiin, miten työkäytännöt ja työmenetelmät muuttuivat. Tutkimus oli sekä laadullinen että määrällinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä postikyselyä. Tutkimusaineistona oli kouluttajien keräämät koulutuksen kokonaisarviointilomakkeet, oppisopimuskeskuksen keräämät oppimisympäristön arvioinnit, osallistujien henkilökohtaiset ura- ja kehittymissuunnitelmat sekä koulutuksen jälkeen teetetty palautelomake. Aineisto käsiteltiin sisällön analyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan koulutuksella oli vaikuttavuutta käytännön työhön. Koulutukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Vaikuttavuus näkyi muutoksena lapsen kanssa työskentelyssä sekä dialogissa ja kohtaamisessa aikuisten kanssa. Lisäksi se tuli esille työn dokumentoinnissa, moniammatillisessa yhteistyössä sekä osallistujien ammatillisessa kehittymisessä. Työmenetelmien muutokseen vaikuttivat vertaisoppiminen, itsenäiset oppimistehtävät, teoriaopetus, työyhteisön ilmapiiri sekä työssä oppimisen ohjaus.