5-vuotisryhmäneuvola Ääneseudulle? : menetelmiä 5-vuotiaan, koti- tai perhepäivähoidossa olevan lapsen sosiaalisten kouluvalmius- sekä ryhmätaitojen kartoittamiseksi
Salonen, Saila (2007-12-10)
Salonen, Saila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1200465902-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1200465902-4
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erilaisia tapoja toteuttaa 5vuotiaiden lasten sosiaalisten ryhmätoimimissekä kouluvalmiustaitojen ryhmäkartoitusta. Tehtävänä opinnäytetyön toteutuksessa oli ottaa yhteyttä kuntiin, joissa viisivuotiaiden lasten ryhmäkartoitustoimintaa oli järjestetty ja etsiä erilaisia tapoja toteuttaa tämän kaltaista toimintaa. Kartoitustyön avulla Äänekosken lastenneuvoloiden sekä päivähoidon henkilöstö sai käyttöönsä esimerkkejä muiden kuntien kartoitusmenetelmistä omaa, Suolahdessa aikaisemmin käytössä ollutta, menetelmäänsä kehitelläkseen. Sähköpostikyselyjen avulla sekä internetistä löydettiin yhteensä kolme erilaista viisivuotiaiden lasten kehityksen arviointimenetelmää. Työn tarkoituksena ei ollut analysoida löydettyjä menetelmiä, vaan etsiä menetelmät ja antaa ne lastenneuvoloiden sekä päivähoidon henkilöstölle analysoitavaksi ja pohdittavaksi. Työssä kuitenkin verrattiin menetelmiä toisiinsa sekä Suolahdessa käytössä olleeseen 5vuotisryhmäneuvolaan ja koottiin menetelmien hyviä sekä huonoja ominaisuuksia yhteen. Äänekosken lastenneuvoloiden terveydenhoitajille sekä heidän esimiehelleen Anne Hakkaraiselle esiteltiin löydetyt kolme erilaista menetelmää syksyllä 2007. Kartoituksen avulla löydetyistä ryhmäkartoitusmenetelmistä yksikään ei vastannut kaikilta osin samoihin tavoitteisiin, kuin Suolahdessa käytössä ollut 5vuotisryhmäneuvola, jonka kohteena alusta asti ovat olleet vain kotitai perhepäivähoidossa olevat lapset. Löydetyt ryhmäkartoitusmenetelmät olivat päivähoidon ja lastenneuvola yhteistyömenetelmiä pääsääntöisesti vain päiväkodissa oleville viisivuotiaille lapsille.