AIMO- aistit ja motoriikka : sensorista integraatiota kehittävä 1-3-luokkalaisille suunnattu kerhosuunnitelma
Heikura, Katri; Saarinen, Sanna (2008-11-11)
Heikura, Katri
Saarinen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1228224881-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1228224881-8
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut suunnitella Lieksan Keskuskouluun lukuvuoden mittainen kerhosuunnitelma koulussa toimivaan sensorista integraatiota kehittävään kerhoon. Kerhon nimi on Aimo-aistit ja motoriikka. Opinnäytetyö on kokonaisuus, johon sisältyvät teoriaosuus ja siihen perustuvat kerhosuunnitelmat. Opinnäytetyössä on otettu Lieksan Keskuskoulun toiveet ja opetussuunnitelman asettamat tavoitteet huomioon. Tavoitteena on ollut luoda sellaiset kerhosuunnitelmat, joita kerhon ohjaajat pystyisivät hyödyntämään sujuvasti osana koulun toimintaa. Tarvittaessa kuka tahansa voi käyttää kerhosuunnitelmia tai sen osia omassa työssään. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty sensorista integraatiota ja sen kehittymistä. Tärkeänä osana teoriaa ovat aistit, joiden käsittely on ollut välttämätöntä ymmärtääksemme sensorisen integraation prosessia. Teoriaosuuden pohjalta on luotu kerhosuunnitelmat ja valittu niihin sopivat leikit.. Kerhokertojen tarkoituksena on tukea ja kehittää sensorista integraatiota erilaisten leikkien ja harjoitteiden kautta. Kerhokerrat ovat suunniteltu 1-3- luokkalaisille. Kerhokertoja suunnitellessa on otettu huomioon Lieksan Keskuskoulun kerhotilat, käytettävät välineet ja koulun ympäristö. Kerhokerrat on jaettu kymmeneen eri teemaan. Yksi teema on aina kuukauden mittainen ja sisältää neljä kerhokertaa. Lasten yksilöllinen kehitystaso on huomioitu ideoimalla eri leikeistä ja harjoitteista sovelluksia vaikeustason mukaan.