6-vuotiaiden lasten luovat leikit ja niiden teemat
Mölsä, Riikka (2008-03-04)
Mölsä, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1206542525-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1206542525-5
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 6-vuotiaiden lasten luovien leikkien teemoja. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mistä luovan leikit teemat saavat alkunsa ja miten luovien leikkien teemat eroavat tytöillä ja pojilla. Tutkimus pyrki myös selvittämään leikkiympäristön ja ohjaajan vaikutusta lasten luoviin leikkeihin. Tutkimus oli laadullinen. Kohdejoukkona tutkimuksessa olivat yhteistyötahona toimineen jyväskyläläisen yksityisen päiväkodin esikouluikäisten lasten ryhmä. Lapsia ryhmässä oli yhteensä 18, joista poikia 9 ja tyttöjä 9. Tutkimusmenetelminä käytettiin lasten luovien leikkien havainnointia, informoitua kyselyä päiväkodin työntekijöille sekä esikouluikäisten lasten haastattelua. Luovan leikin havainnointia tapahtui seitsemän viikon ajan. Havainnoituja leikkejä oli 27, joista 11 oli ulkoleikkejä ja 16 sisäleikkiä. Havainnoitavista luovista leikeistä 16 oli tyttöjen ja 9 poikien leikkejä. Kahteen leikkiin osallistui sekä tyttöjä että poikia. Lasten yleisimmiksi luovien leikkien teemoiksi nousivat roolileikit, joista kotileikki ja sen eri versiot kaikista voimakkaimmin. Myös barbit olivat suosittuja tyttöjen luovissa leikeissä. Poikien yleisimmät luovat leikit olivat taisteluleikkejä ja rakenteluleikkejä. Poikien ja tyttöjen luovat leikit erosivat toisistaan siten, että poikien leikit olivat äänekkäämpiä ja vauhdikkaampia kuin tyttöjen leikit. Myös taistelut eri leikkihahmojen kesken oli ominaista poikien luoville leikeille. Tyttöjen luovat leikit olivat hoivaleikkejä, joissa keskityttiin enemmän ihmissuhteisiin. Luovien leikkien teemat tulevat lapsen arjesta, vuodenajoista ja leluista, mutta median vaikutus luovien leikkien teemoihin on myös merkittävä. Leikkiympäristön koko ja huonekalut määräävät pitkälle sen, mitä leikkiä lapsi alkaa leikkiä. Ulkona leikityt luovat leikit olivat enemmän tilaa vaativia kuin sisäleikit. Ohjaaja pystyi vaikuttamaan lasten luoviin leikkeihin joko leikkiä tukien tai haitaten. Työntekijät näkivät ajan antamisen lasten luoville leikeille tärkeänä asiana.