Incoming-matkatoimiston yksilövarausten myyntiprosessi : case Tours International America
Eskola, Sanna-Maria (2007-08-29)
Eskola, Sanna-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-08-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195723740-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195723740-4
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisista vaiheista ulkomailla toimivan incomingmatkatoimiston yksilövarausten myyntiprosessi muodostuu ja miten eri vaiheiden aikana toimitaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tours International America (TIA), joka on Yhdysvalloissa toimiva suomalaisomistuksessa oleva pieni incoming-matkatoimisto. Myyntiprosessia tarkasteltiin opinnäytetyössä yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin case-tutkimuksena. TIA:n toimintaan ja yksilövarausten myyntiprosessiin tutustuttiin työharjoittelun aikana Yhdysvalloissa 15.8.2006 – 21.1.2007. Työharjoittelun aikana havainnoitiin incoming-matkatoimiston yksilövarausten myyntiprosessin etenemistä. 23.5.2007 kahdelle TIA:ssa pitkään toimineelle työntekijälle tehtiin kysely TIA:n yksilövarausten myyntiprosessin eri vaiheista ja niiden toimivuudesta. Lisäksi tietoja saatiin TIA:n varatoimitusjohtajalta Liisa Mikkoselta. TIA:n myyntiprosessin todettiin koostuvan seitsemästä peräkkäisestä vaiheesta. Eri vaiheiden analysoinnin perusteella selvisi, että TIA:n yksilövarausten myyntiprosessi on toimiva kokonaisuus, eikä sitä ole tällä hetkellä tarvetta lähteä radikaalisti muuttamaan. TIA:n myyntiprosessin toimivuuteen vaikuttivat yrityksen henkilöstön hyvä valmistautuminen, asiantuntijuuden taso ja vuosien aikana kertynyt ammattitaito. Myös toimiva yhteistyöverkosto ja se, että yritys on tehnyt asiakkaidensa kanssa yhteistyötä jo pitkään, vaikuttivat oleellisesti myyntiprosessin sujuvuuteen. TIA voi opinnäytetyöstä saamansa informaation perusteella kehittää toimintaansa tulevina vuosina tai hyödyntää työtä perehdyttäessään uusia työharjoittelijoita yritykseen ja sen toimintaan. Vaikka tässä työssä esitelty yksilövarausten myyntiprosessin malli on tehty TIA:lle, mallin runko on yleistettävissä myös muihin incoming-matkatoimistoihin.