Ammattimessut venäläisen silmin Jyväskylän paviljongissa
Prokkola, Riitta-Liisa. (2009-04-06)
Prokkola, Riitta-Liisa.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-04-06
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242387650-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242387650-0
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän Messut Oy:n järjestämillä ammattimessuilla käyneiden venäläisten messuvieraiden asiakastyytyväisyyttä tapahtumaa ja Jyväskylän Paviljongin tarjoamia palveluita kohtaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös messuvieraiden toiveita ja parannusehdotuksia tapahtumiin liittyen. Tavoitteena oli myös kartoittaa keinoja saada lisää venäläisiä messuvieraita Jyväskylään sekä menetelmiä tutkia asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen tietoperusta muodostuu asiakastyytyväisyydestä ja messuista markkinointiviestinnän välineenä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella henkilökohtaisessa kontaktissa pääasiassa venäläisten messuvieraiden joukossa. Suurin osa kyselylomakkeen kysymyksistä oli strukturoituja, mutta mukana oli myös kaksi avointa kysymystä. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 27 messuvierasta kolmilla eri ammattimessuilla, jotka ajoittuivat syksylle 2007 ja keväälle 2008. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että messuvieraat olivat pääosin hyvin tai erittäin tyytyväisiä messutapahtumiin ja niissä tarjottuihin palveluihin. Parannusehdotukset liittyivät lähinnä venäjänkielisen palvelun saamiseen ja messujen kokoon. Tutkimus osoittaa myös, että kansainvälisten messuvieraiden asiakastyytyväisyyden mittaaminen tulevilla messuilla olisi tarpeellista, samoin venäjänkielisen palvelun turvaaminen. Jotta venäläisiä messuvieraita ja näytteilleasettajia saadaan messuille vastaisuudessa enemmän, oikean markkinointikanavan valinta Venäjällä on avainasemassa. Myös yhteistyö paikallisten toimijoiden kanssa ja verkostoituminen auttavat tässä. Tutkimuksen avulla Jyväskylän messut Oy saa arvokasta tietoa messuvieraiden mielipiteistä ja kokemuksista sekä ideoita ammattimessujen kehittämiseen.