Kohti sähköistä kaupankäyntiä : case Tours International America
Lauren, Anna-Kaisa (2006)
Lauren, Anna-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-355
Tiivistelmä
Työn tarkoituksenaoli suunnitella yhteistyössä toimeksiantajan, Tours International America (TIA), kanssa yrityksen kotisivujen uudistus. Tavoitteena oli saada aikaan oleellista informaatiota sisältävät helppokäyttöiset kotisivut jotka palvelevatentistä paremmin TIA:n asiakkaiden alati kasvaneita vaatimuksia. Lisäksi työssä sivutaan tulevaisuuden verkkokaupan mahdollisuutta TIA:lle. Työn tarkoituksena ei ole antaa tyhjentävää teknistä tietopakettia kotisivujen rakentamisesta, vaan työssä on keskitytty suunnittelu- ja toteutusvaiheen kuvaamiseen. Työ tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisenä osana on uudistuneiden kotisivujen kuvaus. Sivujen analysoinnin pohjana käytetään teoriatietoa kotisivujen suunnittelusta ja rakentamisesta sekä vertailutietoa muiden matkailuyritysten sivuilta. Toisena osana tehtiin 60:lle pääasiakkaalle kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä uudistuvista kotisivuista ja mielenkiintoa mahdollistaverkkokauppaa kohtaan. Kyselytutkimus antoi myös hyviä vinkkejä mahdolliseen verkkokauppaan, ja vastausten perusteella laadittiin yksi mahdollinen verkkokauppaehdotelma TIA:lle. Tuloksena syntyivät toimivat ja helppokäyttöiset uudistuneet kotisivut TIA:n asiakkaille, joten tavoite saavutettiin. Uusien sivujen myötä monet ylimääräiset henkilökuntaa kuormittavat työt on saatu poistettua, ja asiakaspalvelu on nopeutunut. Työn tulos on tärkeä TIA:lle, koska se on pieni matkailualan yritys ja kilpaillee lukemattomien yritysten kanssa sähköisessä maailmassa. Työstä saatavaa informaatiota voivat hyödyntää muut alalla toimivat samankaltaiset yritykset perus tietopakettina sähköisen kaupankäynnin mahdollisuuksista matkailualan yritykselle. Työssä esitelty verkkokauppaehdotelma soveltuu erityisesti pienille ja keskisuurille matkatoimistoille jotka haluavat lisätä verkkovarauspalvelun omille kotisivuilleen. Työ on keskeinen osa TIA:n siirtymisessä sähköiseen kauppaan, joka turvaa TIA:n menestyksen matkatoimistona myös tulevaisuudessa. The meaning of the thesis was, in co-operation with Tours International America (TIA), to renew the company's web pages. The aim was to create convenient-to-use pages including useful information and serving better the growing requirements of the customers. The possibility of a future TIA web store is also discussed. Insteadof completely explaining the technical details of building a web page the thesis concentrates on describing the planning and implementation of the process. The thesis consists of two parts. The first part being a description of the renewed web pages using theory on planning and building pages and benchmarking the existing pages of other tourism companies. As the second part an email questionnaire was sent to the key clients to find out about their opinions of the renewed pages and also their interest towards a possible TIA web store. The research produced a numberof good hints with which a suggestion of a web store for TIA was prepared. As a result functional and easy-to-use renewed pages were created. The clients' opinions and wishes were taken into account during the process and the aim can be said to have been accomplished. With the help of the new web pages many of the unnecessary tasks stressing the employees have been able to be removed and the customer service is now faster. The results of the study are of high importance for TIA. As it is a small tourism company and competing with unlimited number of companies in the world of electronic commerce. The information of the thesis can be used by other similar companies as a basic information package about the possibilities of electronic commerce in tourism. The suggestion for the web store suits especially small and medium-sized travel agencies wishing to add online reservation system to their web pages. The process described in the thesis is an important part of TIA enteringthe electronic commerce which would guarantee the company's status as a successful travel agency also in the future.