Asiakastyytyväisyyskysely Jyväskylän kaupungin vammaispalvelussa
Jokelainen, Vesa; Ruuska-Rappu, Krista (2007)
Jokelainen, Vesa
Ruuska-Rappu, Krista
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-558
Tiivistelmä
Nykyisin laadunhallintaan kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota sosiaali- jaterveydenhuollossa. Hyvä laatu on kaikkien yhteinen etu ja valttikortti organisaatioiden kiristyvässä kilpailussa nykyisten niukkojen määrärahojen aikana. Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelukeskus käyttää laadunhallinnassa tasapainotettua tuloskorttimallia (BSC). Tuloskorttia varten vammaispalvelut tarvitsevat tietoja asiakastyytyväisyydestä, joita tällä tutkimuksella on saatu. Kunnalla on velvollisuus tuottaa asukkailleen laissa säädettyjä vammaispalveluja. Nykyisin palveluja säätelee vammaispalvelulaki sekä asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista. Nykyinen laki jättää paljon tulkinnan mahdollisuuksia, mikä on aiheuttanut paljon keskustelua palvelua saavien tasavertaisuudesta. Tutkimus on kvantitatiivinen ja on toteutettu puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimusaineistoksi muodostui 186 palautunutta vastauslomaketta. Vastausprosentiksi muodostui 45. Aineisto kerättiin keväällä 2006 ja tulokset analysoitiin syksyllä 2006. Tutkimustuloksista käy ilmi, että vammaispalvelujen asiakkaat ovat saamiinsa palveluihin melko tyytyväisiä. Suurin osa vastaajista koki vaikeuksia liikkumisessa ja eniten olikin haettu kuljetuspalveluja. Tyytymättömimpiä oltiin vammaispalveluista tiedottamiseen. Omat vaikuttamismahdollisuudet koettiin melko hyviksi. Palvelusuunnitelma oli tehty lähes joka kolmannelle vastaajista. Nowadays, the social and health services are concentrating more and more on quality control. High quality is a common interest and a trump card to all organizations especially now when the competition is stepping up and organizations are in short of funds. The Centre for Social and Health Services in Jyväskylä uses Balanced Score Card (BSC) for measuring quality control. Disability services require information for the score card, which now has been acquired by this research. A municipality has an obligation to produce disability services for its residents as the law prescribes. Nowadays, the services are regulated by the Services and Assistance for the Disabled Act. The current law leaves a lot of room for interpretation, which has caused a lot of discussion about the equality between those who receive the service. This is a quantitative research for which the data were collected using a semistructured questionnaire during spring 2006. The final data, of which the response rate was 45, consisted of 186 returned questionnaires and the analyses were made during autumn 2006. The research shows that those receiving disability services were quite satisfied with them. The majority of the respondents had difficulties in mobility; therefore transportation services were applied for the most. The respondents were the most dissatisfied with the informing about the disability services. On the other hand, they were quite satisfied with their possibilities to influence the services. Almostone third had a personal service plan made for them.