Yyterin kylpylän majoitusasiakkaiden asiakastyytyväisyys
Meriläinen, Juhani (2008)
Meriläinen, Juhani
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902031323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902031323
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Porin Yyterissä sijatsevan hotellin, Yyterin Kylpylän, asiakastyytyväisyyttä. Tutkimus kohdistettiin hotellin majoituspalveluja käyttäville asiakkaille. Aiheen rajauksen vuoksi tutkimuksesta jätettiin pois hotellin kokous- ravintola- ja kylpyläpalveluja käyttävät asiakkaat. Vuonna 2006 Yyterin Kylpylä sai uudet omistajat, joten aika oli otollinen asiakastyytyväisyyttä käsittelevälle kartoitukselle. Lisäksi aiempien omistajien aikana ei vastaanvanlaista tutkimusta ollut tehty. Tutkimus suoritettiin 13.3.2007-29.7.2007 riittävän laajan otannan saamiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka perustana oli tutkijan suunnittelema neljä sivuinen kyselylomake, joita jaettiin saapuville majoitusasiakkaille hotellin vastaanotosta. Lähtiessään asiakas sai jättään täytetyn lomakkeen takaisin vastaanottoon. Lomakkeita jaettiin 110 kappaletta ja vastauksia saatiin yhteensä 95 kappaletta. Tutkimuksen vastausprosentti oli 86,3. Tutkimuksessa paneuduttiin erityisesti asiakkaiden viihtyisyyteen, sekä tyytyväisyyteen hotellin eri osastojen palveluiden ja tuotteiden tasoon. Tutkimustulosten perusteella asiakkaat olivat melko tyytyväisiä Yyterin Kylpylän palveluihin ja tuotteisiin. Kehittämistä sen sijaan on hotellien huoneiden varustetasossa ja nykyaikaistamisessa. Myös kylpylän ja ravintolan siisteyteen tulisi vastaajien mielestä kiinnittää huomiota.