Sattuma Istuimessa, osat I-VI : Kokemuksia tanssista Merce Cunninghamin sattuma-metodia mukaillen
Kettunen, Jenni (2010)
Kettunen, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090112846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090112846
Tiivistelmä
Merce Cunningham (1919–2009) oli nykytanssin merkittävä edelläkävijä. Hän osaltaan vaikutti siihen, millaiseksi moderni tanssi muotoutui ja millaisena se nähdään nykypäivänä. Cunninghamin uraauurtavat menetelmät perustuvat sattumaan, johon hän perehtyi kyllästyttyään varhaisen modernin tanssin raskaaseen, merkityksiä täynnä olevaan ilmaisuun. Hän pureutui metodinsa kautta tanssin olemukseen ja sen eri elementteihin sekä muutti ajan kuluessa tanssiajattelua viitoittaen tietä tuleville alan taiteilijoille.
Taiteellinen opinnäytetyö keskittyy Cunninghamin sattuma-menetelmien mukailtuun käyttöön. Työssä hahmotetaan tanssija Sanna Neuvosen ja yleisön erilaisia ajatuksia ja tuntemuksia metodin käytöstä koreografisessa prosessissa sekä teoksen esityksissä. Tietoa osapuolten kokemuksista hankittiin erilaisten kyselyiden avulla.
Teoksen liikemateriaali on kehkeytynyt pääasiassa sattuman kautta, mutta myös tehtävänanto ja improvisaatio voidaan nähdä huomionarvoisina keinoina. Koreografian työstämisen apuvälineinä on käytetty mm. eräänlaista liikesana-taulukkoa ja noppaa. Tanssijalle harjoitettujen koreografian eri osien järjestys esitykseen määräytyi vasta juuri ennen h-hetkeä suorittamalla arvonta yhdessä yleisön kanssa. Katsojat saivat heittää noppaa myös muista erilaisista teoksen muodon määrittävistä elementeistä, joita olivat koreografisen järjestyksen lisäksi vaatetus, musiikki ja tilallinen aloituskohta.
Sattuma Istuimessa, osien I-VI taltioidut esitykset järjestettiin kahdessa osassa sunnuntaina 11.4.2010. Yleisön vastaamista kyselyistä on selvinnyt hyvin monenlaisia tuntemuksia. Pääosin teos oli kuitenkin koettu uteliaisuutta ja ajatuksia herättävänä kokonaisuutena. Tanssijan kokemukset sattuman parissa työskentelystä olivat olleet opettavaisia. Voidaan sanoa, että prosessi on havahduttanut henkilön ajattelemaan, vähintäänkin kokemaan, tanssia uudesta näkökulmasta.
Taiteellinen opinnäytetyö keskittyy Cunninghamin sattuma-menetelmien mukailtuun käyttöön. Työssä hahmotetaan tanssija Sanna Neuvosen ja yleisön erilaisia ajatuksia ja tuntemuksia metodin käytöstä koreografisessa prosessissa sekä teoksen esityksissä. Tietoa osapuolten kokemuksista hankittiin erilaisten kyselyiden avulla.
Teoksen liikemateriaali on kehkeytynyt pääasiassa sattuman kautta, mutta myös tehtävänanto ja improvisaatio voidaan nähdä huomionarvoisina keinoina. Koreografian työstämisen apuvälineinä on käytetty mm. eräänlaista liikesana-taulukkoa ja noppaa. Tanssijalle harjoitettujen koreografian eri osien järjestys esitykseen määräytyi vasta juuri ennen h-hetkeä suorittamalla arvonta yhdessä yleisön kanssa. Katsojat saivat heittää noppaa myös muista erilaisista teoksen muodon määrittävistä elementeistä, joita olivat koreografisen järjestyksen lisäksi vaatetus, musiikki ja tilallinen aloituskohta.
Sattuma Istuimessa, osien I-VI taltioidut esitykset järjestettiin kahdessa osassa sunnuntaina 11.4.2010. Yleisön vastaamista kyselyistä on selvinnyt hyvin monenlaisia tuntemuksia. Pääosin teos oli kuitenkin koettu uteliaisuutta ja ajatuksia herättävänä kokonaisuutena. Tanssijan kokemukset sattuman parissa työskentelystä olivat olleet opettavaisia. Voidaan sanoa, että prosessi on havahduttanut henkilön ajattelemaan, vähintäänkin kokemaan, tanssia uudesta näkökulmasta.