Utveckling av hästturismen i Östra Nyland
Lassas, Lotta (2010)
Lassas, Lotta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060711646
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet var att undersöka och utreda hur man kunde utveckla hästturismen i Östra Nyland. Syftet var även att undersöka hurudan hästturism det erbjuds i Östra Nyland. Lärdomsprovet försökte ta reda på hur hästturismen kunde förbättras och utvecklas. Skribenten ville även få reda på vad hästturismföretagarna anser om hästturismen.
Lärdomsprovets teoretiska del baserade sig på litteratur om hästhushållningen i Finland, utveckling och marknadsföring av hästturismprodukter, samarbete och vad det finns för olika former av hästturism. I den teoretiska delen hade skribenten nytta av rapporter och undersökningen gjorda av Centralen för turistfrämjande. Böcker som användes var skrivna av till exempel Christian Grönroos och Jorma Hemmi.
Undersökningen genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. De som intervjuades kontaktades per telefon, facetoface eller per epost. Tre stycken företag intervjuades under april och maj 2010. Undersökningen var en kvalitativ undersökning. Före intervjuerna gjordes det upp en frågeguide som följdes under intervjuerna.
Undersökningens resultat visade att företagen som intervjuades erbjuder ganska liknande produkter. Alla av respondenterna tyckte att marknadsföreningen borde förbättras. Man borde satsa mera på gemensam marknadsföring och få mera synlighet, även utomlands. En annan punkt som kom upp under intervjuerna var att företagarna borde satsa på mera och bättre samarbete. Genom samarbete, inte bara mellan stallen utan även mellan olika aktörer, skulle man kunna erbjuda mera utvidgade produkter. Enligt resultaten kommer det även att vara produkter som är nära naturen, som kommer att vara efterfrågade.
Slutsatsen var att det som borde utvecklas är marknadsföringen och att få effektivare samarbete mellan olika aktörer. Det här skulle kanske även bidra till att hela hästturismverksamheten skulle fås lönsammare. The objective of the thesis was to find out how horse-based tourism in Eastern Uusi-maa could be further developed. The purpose was also to discover what kind of horse-based products are offered and to find out how companies look at and feel about horse-based tourism.
The theoretical framework is based on literature on management of horses in Finland, product development, marketing of tourism products, co-operation and different kinds of horse-based tourism products. The sources include different reports and researches and books by Christian Grönroos and Jorma Hemmi.
The study was carried out in the form of interviews. The respondents were contacted by phone or by email, or facetoface. Three companies were interviewed during April and May 2010. The method that was used was qualitative. Before the interviews, an interview frame was set up.
The results show that the companies which were interviewed offer similar products. All of the respondents had the opinion that their marketing operations could be improved. One should invest in having more co-operation between the stables and other actors in the area. One should also try to come up with a common marketing strategy and material. If cooperation was better, the stables and companies could offer more versatile products. According to the respondents, nature is an important factor in the products.
In conclusion there might be a possibility to develop horse-based tourism in Eastern Uusimaa. Marketing activities should be improved and a better network established. This would probably also increase profitability.
Lärdomsprovets teoretiska del baserade sig på litteratur om hästhushållningen i Finland, utveckling och marknadsföring av hästturismprodukter, samarbete och vad det finns för olika former av hästturism. I den teoretiska delen hade skribenten nytta av rapporter och undersökningen gjorda av Centralen för turistfrämjande. Böcker som användes var skrivna av till exempel Christian Grönroos och Jorma Hemmi.
Undersökningen genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. De som intervjuades kontaktades per telefon, facetoface eller per epost. Tre stycken företag intervjuades under april och maj 2010. Undersökningen var en kvalitativ undersökning. Före intervjuerna gjordes det upp en frågeguide som följdes under intervjuerna.
Undersökningens resultat visade att företagen som intervjuades erbjuder ganska liknande produkter. Alla av respondenterna tyckte att marknadsföreningen borde förbättras. Man borde satsa mera på gemensam marknadsföring och få mera synlighet, även utomlands. En annan punkt som kom upp under intervjuerna var att företagarna borde satsa på mera och bättre samarbete. Genom samarbete, inte bara mellan stallen utan även mellan olika aktörer, skulle man kunna erbjuda mera utvidgade produkter. Enligt resultaten kommer det även att vara produkter som är nära naturen, som kommer att vara efterfrågade.
Slutsatsen var att det som borde utvecklas är marknadsföringen och att få effektivare samarbete mellan olika aktörer. Det här skulle kanske även bidra till att hela hästturismverksamheten skulle fås lönsammare.
The theoretical framework is based on literature on management of horses in Finland, product development, marketing of tourism products, co-operation and different kinds of horse-based tourism products. The sources include different reports and researches and books by Christian Grönroos and Jorma Hemmi.
The study was carried out in the form of interviews. The respondents were contacted by phone or by email, or facetoface. Three companies were interviewed during April and May 2010. The method that was used was qualitative. Before the interviews, an interview frame was set up.
The results show that the companies which were interviewed offer similar products. All of the respondents had the opinion that their marketing operations could be improved. One should invest in having more co-operation between the stables and other actors in the area. One should also try to come up with a common marketing strategy and material. If cooperation was better, the stables and companies could offer more versatile products. According to the respondents, nature is an important factor in the products.
In conclusion there might be a possibility to develop horse-based tourism in Eastern Uusimaa. Marketing activities should be improved and a better network established. This would probably also increase profitability.