Hur konsumerar 15-åringar medieinnehåll? : Målgruppsundersökning på uppdrag av Svenska Yle
Holm, Daniela (2019)
Holm, Daniela
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314431
Tiivistelmä
Detta arbete är en målgruppsundersökning gjord på uppdrag av redaktionen för Svenska Yles nya programhelhet som riktas till 13–16-åringar. Programhelheten har arbetstiteln ”Teen” och kommer med sin lansering hösten 2019 bli det första målgruppsspecifika innehåll som den svenska enheten vid Finlands public service-bolag själv producerar för tonåringar sedan 2010. Denna stagnation av medieinnehåll har lett till att många finlandssvenska tonåringar inte tidigare nåtts av Svenska Yle samt att kunskapen om målgruppen inom avdelningen behöver uppdateras. Därför är målsättningen för detta arbete en överskådlig kartläggning av 15-åringars mediekonsumtion ämnat att användas av Teen-redaktionen som grund för programhelhetens innehållsproduktion och utveckling. För att kunna presentera en kartläggning behöver urvalet representera populationen. Därför är metoden för denna undersökning en kvantitativ enkätundersökning som utförs som gruppenkäter i nio högstadieskolor runt om i Svenskfinland. Detta ger möjligheter att komplettera den kvantitativa insamlingen med kvalitativa grepp som öppna muntliga frågor, diskussion och observation. Denna undersökning avgränsas till visuell underhållningsmedia med fokus på serier och kort medieinnehåll på sociala medier. Frågeformuläret och frågorna utformas i samspråk med redaktionen. För att bestämma frågorna hämtar jag inspiration av tidigare forskningsresultat samt utformningen av populärkulturella quizz på nätet. Urvalet består av 282 svarsrespondenter från nio orter, hälften flickor, hälften pojkar. Enkätresultatet analyseras och bearbetas utifrån utvalda teorier som hjälper att definiera begreppen i min forskning, bl.a. ungdomar, mediekonsumtion och medieinnehåll. Teorier som behandlas i detta arbete är teori om ungdomsgrupper och dess kulturella friställning, Saccos kultursamhällen kultur 3.0 och von Helmholtzs perceptionsteori samt Kurt Koffkas Law of Closure. Tack vare alla olika frågeområden i enkäten som i sig tar reda på varifrån, med vilka devices, när, hur länge, varför samt vad 15-åringar konsumerar visar resultatet en helhet på hur de konsumerar. Resultatet visar att konsumtion via smartphones, Youtube-vloggares videor och storsatsade ungdomsserier på Netflix är det som går hem bland de flesta svarsrespondenter. Svaren på enkäten visar dock att ungdomar tillåts vara mycket individuella i sin egna mediekonsumtion trots liknande konsumtionsmönster inom ungdomsgrupper. Detta leder till att helheten av resultatet utgör kartläggningen. Med hjälp av tre fiktiva personas från målgruppen presenteras resultatet på ett överskådligt sätt. Målgruppsundersökningar som detta bör utföras med jämna mellanrum och speciellt undersökningar om ungdomars mediekonsumtionsmönster eftersom de ändras kontinuerligt jämsides med teknikens och medians trender och utveckling. Ungdomarna är dagens nya konsumenter men även framtidens konsumenter och producenter.