Kuopion yläkoulujen koulunuorisotyötä kehittämässä – kyselytutkimus yläkoulujen henkilökunnalle ja nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijöille
Nyman, Antti; Peltonen, Arttu (2019)
Nyman, Antti
Peltonen, Arttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314452
Tiivistelmä
Koulunuorisotyöstä on muodostumassa tärkeä osa nuorisotyön työkenttää. Yhteistyö nuorisotyön kanssa on osa koulujen arkea ja koulut ovat huomanneet nuorisotyön merkityksen ja tarpeen. Yhteistyön haastena on yhteisten tavoitteiden ja toimintamallien puuttuminen.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää Kuopion nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijöiden ja Kuopion alueen yläkoulujen henkilökunnan välistä yhteistyötä. Tarkoituksenamme oli tutkia yhteistyön muotoja, haasteita ja toimivuutta. Lisäksi halusimme selvittää, millaisena koulunuorisotyö nähdään tulevaisuudessa ja miten sitä voisi kehittää.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, joka koostui kahdesta Webropol -kyselystä. Lähetimme kyselyt 30:lle Kuopion nuorisopalveluiden työntekijöille sekä 12:lle Kuopion alueen yläkoululle. Käytimme tiedonkeruumenetelmänä kyselyä, jonka tekemisen tukena käytimme aivoriihiä sekä havainnointia. Aivoriiheä toteutimme yhdessä opinnäytetyön tilaajan kanssa ja havainnointia teimme harjoittelun aikana. Vastaukset analysoimme sisällönanalyysin avulla.
Nuorisotyöntekijöiden kyselyn vastausprosentiksi muodostui 70% ja kouluhenkilökunnan 58%. Tuloksista nousi esille yhteistyön tärkeys, ja kuinka sitä pitäisi tulevaisuudessa lisätä ja kehittää. Niistä näkyi, mitä asioita osapuolet toivovat koulunuorisotyöltä ja millaisia yhteistyön muotoja tällä hetkellä on. Nuorisotyöntekijän rooli kouluyhteisössä nähdään merkittävänä, sillä kontaktit vapaa-ajalla ja koulussa ovat nuoren kokonaisvaltaisen tukemisen kannalta tärkeitä. Tulosten pohjalta nostamme esiin kehittämisideoita, joita toivomme Kuopion nuorisopalveluiden hyödyntävän jatkossa koulunuorisotyössä.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää Kuopion nuorisopalveluiden nuorisotyöntekijöiden ja Kuopion alueen yläkoulujen henkilökunnan välistä yhteistyötä. Tarkoituksenamme oli tutkia yhteistyön muotoja, haasteita ja toimivuutta. Lisäksi halusimme selvittää, millaisena koulunuorisotyö nähdään tulevaisuudessa ja miten sitä voisi kehittää.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, joka koostui kahdesta Webropol -kyselystä. Lähetimme kyselyt 30:lle Kuopion nuorisopalveluiden työntekijöille sekä 12:lle Kuopion alueen yläkoululle. Käytimme tiedonkeruumenetelmänä kyselyä, jonka tekemisen tukena käytimme aivoriihiä sekä havainnointia. Aivoriiheä toteutimme yhdessä opinnäytetyön tilaajan kanssa ja havainnointia teimme harjoittelun aikana. Vastaukset analysoimme sisällönanalyysin avulla.
Nuorisotyöntekijöiden kyselyn vastausprosentiksi muodostui 70% ja kouluhenkilökunnan 58%. Tuloksista nousi esille yhteistyön tärkeys, ja kuinka sitä pitäisi tulevaisuudessa lisätä ja kehittää. Niistä näkyi, mitä asioita osapuolet toivovat koulunuorisotyöltä ja millaisia yhteistyön muotoja tällä hetkellä on. Nuorisotyöntekijän rooli kouluyhteisössä nähdään merkittävänä, sillä kontaktit vapaa-ajalla ja koulussa ovat nuoren kokonaisvaltaisen tukemisen kannalta tärkeitä. Tulosten pohjalta nostamme esiin kehittämisideoita, joita toivomme Kuopion nuorisopalveluiden hyödyntävän jatkossa koulunuorisotyössä.