Vanhempien käyttämät keinot ja tuen tarve alakouluikäisten mediakasvatuksessa
Kumpula, Emilia; Taskila, Sara; Honkanen, Hilkka; Männikkö, Niko (2019)
Kumpula, Emilia
Taskila, Sara
Honkanen, Hilkka
Männikkö, Niko
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314310
Tiivistelmä
Digitaalinen media on olennainen osa alakouluikäisen lapsen arkea. Mediakasvatusvastuu on kaikilla ympäristöillä, joissa lapsi toimii tai on tekemisissä median parissa. Artikkeli pohjautuu opinnäytetyönä tehtyyn tutkimukseen, jonka tavoitteena oli kartoittaa tietoa keinoista, joita alakouluikäisten lasten vanhemmat ovat käyttäneet ohjatessaan lapsia median käyttöön. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisia käsityksiä vanhemmilla on liiallisen ruutuajan haitoista, onko mediakasvatukseen saatu tukea ja koetaanko tuelle tarvetta.
Lasten ja nuorten palveluja tullaan tulevaisuudessa kehittämään entistä enemmän kasvu- ja kehitysympäristössä toteutuviksi ennaltaehkäiseviksi palveluiksi, joten vanhempien kokemustietoa ja palveluntarvetta on tarpeen selvittää.
Lasten ja nuorten palveluja tullaan tulevaisuudessa kehittämään entistä enemmän kasvu- ja kehitysympäristössä toteutuviksi ennaltaehkäiseviksi palveluiksi, joten vanhempien kokemustietoa ja palveluntarvetta on tarpeen selvittää.